Det nye bilselskapet Byton slapp svært mange nyheter om hvordan deres første EL-SUV Byton M-Byte blir når den ruller ut fra fabrikken. Dette skjedde på en av verdens største teknologikonferanserser – CES-messen i Las Vegas natt til i dag. Det samme stedet som selskapet hadde verdenspremiere på den samme bilen for ett år siden.
– Jeg ønsker dere velkommen til framtiden, sa Henrik Wenders, visepresident for markedsføring fra scenen. Og den røde tråden holdt selskapet gjennom hele presentasjonen.
Det aller mest imponerende for mange, er nok hvor mye av konseptbilen som vil bli beholdt i den produksjonsklare bilen. Byton lovte på scenen at den endelige M-Byte vil være 80 til 90 prosent lik konseptbilen. For de aller fleste bilmerker, så er det vanligvis store forskjeller for hvordan bilene ser ut fra konseptbil til produksjonsklar bil.
Fakta om bilen:
- to batterivarianter på 71 og 95 kilowattimer,
- opptil 520 kilometer rekkevidde
- en startpris på 45 000 dollar
- autonom på nivå tre, noe som betyr selvkjørende når sjåføren passer på
- Produserer fra slutten av 2019

Noe av det mest spektakulære med bilen er 48 tommers skjermen helt i fronten. Skjermen, sammen med andre skjermer i bilen, vil kunne interagere med brukeren på hele fem ulike måte: berøring (ikke på selv skjermen), stemme, ansikt, håndbevegelser og knapper. Den enorme skjermen vil kunne deles i to, slik at passasjeren kan bruke en del og føreren en del.
-På skjermen vil vi kunne levere digitalt innhold, helsedata, underholdning og mye annet, fortalte Daniel Kirchert, en av Byton-grunnlegerne.
På rattet vil det også være en skjerm, som gjennom teasere på konferansen viste hvordan sjåføren kan bruke berøringsfunksjonalitet for å navigere på den 48 tommer store hovedskjermen. De andre skjermen består blant annet av en midtkonsoll skjerm på åtte tommer mellom sjåfør og passasjer. Total vil bilen bestå av hele syv skjermer.
Et annet spennende konsept som Byton var ivrige med å vise fram var deres bruk av maskinlæring i bilen. På denne måten ønsker de å sømløst lage et digitalt økosystem som de kalt Byton Life. Der benytter de seg av brukernes data og digitale enheter. Eksemplet de viste på scenen var et par som skulle på restaurant og der de begge ønsket forskjellige typer mat. Basert på tidligere erfaringer og data, vill Byton aktivt foreslå restaurant og til og med gjennomføre reservasjonen for dem.
Byton var opptatte av å betrygge mange av de som tvilt på at bilen noensinne skulle komme på markedet. Vanligvis tar det 48 -60 måneder fra konsept til produksjon av en bil. Hvis Byton klarer å få i gang produksjonen mot slutten av året, så vil de bare ha brukt 39 måneder.
– i 2019 er det på tide at vi leverer på vår lovnad og at visjonen vår blir realitet, sa Kircert fra scenen. Selskapet kunne også fortelle at de i løpet av 2018 hadde gått fra 500 ansatte til 1500.
Prototypetestingen av M-Byte startet i juni i 2018 og fortsetter fram mot lansering av den produksjonsklare bilen. Selskapet planlegger å produsere 300 000 biler i året, fra fabrikken i Kina. Det er omtrent på samme nivå som Tesla leverer på Model 3 nå.
