Det står i dag over 11 000 nordmenn på venteliste for det nye bilselskapet Bytons første EL-SUV, som heter Byton M-Byte. Det avslørte markedssjef, Henrik Wenders, i Byton denne uka under elbilkonferansen EV Summit i Oslo. Elbilen kommer til Kina først, deretter USA og så Europa og Norge i slutten av 2020.
El-Suv’en ble lansert på en av verdens største teknologikonferanserser – CES-messen i Las Vegas for litt over ett år siden. Når Wenders denne uka var på besøk i Norge, så fikk Facebookgruppen, BYTON Owners Club Norway, gjort et intervju med makedssjefen, og vi har fått lov til å bruke sitatene fra intervjuet.
Fakta om elbilen:
- to batterivarianter på 71 og 95 kilowattimer,
- opptil 520 kilometer rekkevidde
- en startpris på 45 000 dollar (380 000 kroner)
- autonom på nivå tre, noe som betyr selvkjørende når sjåføren passer på
- produserer fra slutten av 2019

Byton og Wenders bekrefter fortsatt at startprisen blir på $45 000, men vil ikke kommentere eksplisitt noe maksprisen som tildigere har blitt nevnt på $60 000.
– Startprisen vil være $45.000 og det er ingen mening og ha en lav lokkepris mens en fullverdig bil vil være kostbar. Da er du ute av gamet! Vi vil tilby en svært god prisstrategi og vil levere høy kvalitet. Det ville vært feil å tilby en bil med en høy pris og et lavt volum. For oss er det mye viktigere å levere en lav pris og et høy volum. Det er en kjedereaksjon ved å tilby et høyt volum, vil vi også kunne få lavere innkjøpspriser på deler, sa Wenders
Til mange på ventelistens store skuffelse, så bekrefter nå Byton av M-Byte ikke vil komme med muligheten for hengerfeste.
– Vi gjorde en tøff avgjørelse. Hengerfeste krever en hel del infrastruktur i chassis. Det gjør også noe med vekten på infrastruktuen. Vi bestemte derfor å ikke levere med hengerfeste. Ja, i Norge er dette viktig for mange. I andre markeder er ikke etterspørselen like stor. Det vil alltid være mulig for ettermarkeder å tilby slike løsninger, men BYTON vil ikke tilby dette. Det samme vil gjelde for lastemulighet på taket.
Er det noen ny informasjon du har mulighet til å dele med oss?
– Ja, det er noe jeg ønsker å dele. Det er når vi vil dele informasjon om den serieproduserte bilen. På CES i Las Vegas ble dashbordet presentert. Du ser at den serieproduserte versjonen er nær likt konseptmodellen og vi gjør det samme med eksteriøret og resten av interiøret.
Alt dette vil du kunne se i siste halvdel av juli, forteller Wanders til BYTON Owners Club Norway.
Noe av det mest spektakulære med bilen er 48 tommers skjermen helt i fronten. Skjermen, sammen med andre skjermer i bilen, vil kunne interagere med brukeren på hele fem ulike måte: berøring (ikke på selv skjermen), stemme, ansikt, håndbevegelser og knapper. Den enorme skjermen vil kunne deles i to, slik at passasjeren kan bruke en del og føreren en del.
