Byton M-Byte sin prototype har gjennomgått sine første vintertester. Byton valgte indre Mongolia med ned til 30 minus, som stedet for å gjennomføre testene. Selskapet melder selv at de har kjørt flere tusen kilometer under de iskalde forholdene.

El-Suv’en ble lansert på en av verdens største teknologikonferanserser –  CES-messen i Las Vegas for litt over ett år siden. Det står i dag over 11 000 nordmenn på venteliste for det nye bilselskapet Bytonsførste EL-SUV, som heter Byton M-Byte. 

Noe av det mest spektakulære med bilen er 48 tommers skjermen helt i fronten. Skjermen, sammen med andre skjermer i bilen, vil kunne interagere med brukeren på hele fem ulike måte: berøring (ikke på selv skjermen), stemme, ansikt, håndbevegelser og knapper. Den enorme skjermen vil kunne deles i to, slik at passasjeren kan bruke en del og føreren en del.  

Viktige fakta om Byton M-Byte:

  • to batterivarianter på 71 og 95 kilowattimer: Det minste batteriet vil få bakhjulstrekk og det store batteriet vil få 4wd. Det minste vil få 400 km etter WLTP standarden, mens det største vil få 520 km fra starten av
  • Design av serieprodusert elbil vil bli vist fram i siste halvdel av 2019
  • En startpris på 45 000 dollar (380 000 kroner). Les mer om pris under kulepunktene.
  • Vil kunne pre-order elbilen i første halvdel av 2020 og konfigurere i siste halvdel av 2020.
  • Autonom på nivå tre, noe som betyr selvkjørende når sjåføren passer på
  • Produserer fra slutten av 2019
  • Leveres uten luftfjæring
  • Parkerer av seg selv
  • Kommer med Amazon Alexa og mest sannsynligvis Spotify, samt andre musikkløsninger
  • Vil kunne hjemmelade på inntil 22 kW
  • Vil kunne hurtiglade på 120-150 kW