Rekkevidden for Hyundai KONA er klasseledende med sine 449 kilometer og prisen fra 335 900,- inkluderer mye standardutstyr. Det har naturlig nok ført til at svært mange nordmenn har satt seg på venteliste.
Dette kombinert med at Hyundai sliter med å produsere nok biler, fører til at om du bestiller elbilen i dag, så kan du tidligst forvente å få den levert i andre halvår av 2020. Men denne elbiltesten skal ikke handle om leveringstiden, men om elbilen rett og slett er et godt kjøp.
Rekkevidde (10/10)
449 kilometer er svært god rekkevidde for en elbil med en batteripakke på 64 kWh. I denne prisklassen, og sammenlignet med konkurrentene, er KONA helt i toppsjiktet akkurat nå. Sammen med Tesla Model 3 (
Standarde Range Plus), Opel Amper-a og KIA e-niro ligger de på omtrent samme rekkevidde i denne prisklassen.
På vår test av elbilen, med blandet kjøring i både komfort- og ecomodus, i gode plussgrader, solskinn og lite motvind, fikk vi et snittforbruk på 16.8 per 100 kilometer. Vi gjennomførte ingen ordentlig test av forbruket og rekkevidde denne gangen, så vårt forbruk er oppgitt med store forbehold.
Flere andre tester av elbilen viser til rekordlavt forbruk. YouTuber’en «Tesla-Bjørn», eller Bjørn Nyland, viste i sin test av KONA et forbruk ned mot 13 kWh per 100 kilometer om sommeren, og uttaler at det er bedre enn Tesla Model 3. Elbilforeningen kom så lavt som 12.3 kWh med svært gode testforhold. Med så god effektivitet kan du komme så langt som 500 kilometer på en lading. Poenget er at Kona har svært god rekkevidde, og i sommerhalvåret er en rekkevidden på 449 kilometer realistisk.
Den er kun mulig å trekke poeng på rekkevidden for at batteriet skulle vært større, men i denne prisklassen er det per i dag ingen med betydelig bedre rekkevidde til samme pris.
Kjøreegenskaper og ytelser (7/10)
KONA har gode kjøreegenskaper og på motorveien er den svært enkel å håndtere med adpative cruisekonttroll, filassistent, head-up display og varsling av blindsoner. Du merker at bilen er litt tung og rattfølelsen er ganske dempet, men ytelsene veier opp for dette.
Elbilen føles kjapp og passer ypperlig til raske forbikjøringer – spesielt i sportsmodus. Den gjør unna sprinten fra 0-100 km/t på småpene 7.6 sekunder. Som sjåfør merker du raskt at bilen responderer umiddelbart med sine 204 hester når du trykker litt ekstra på gasspedalen, noe som gjør den underholdene å kjøre.
Komfort (5/10)
Lydisoleringen trekker litt ned. Det var flere ganger under testen, spesielt på motorveien, at opplevelsen av dekkstøy var høyere enn forventet. Mange hevder at årsaken er manglende motorstøy på elbiler, men det tviler jeg på. Støyen var på ingen måter sterkt sjenerende, og det var enkelt å holde en samtale gående i KONA uten at du sliter ut stemmen, men den var likevel overraskende høy og kan være et irritasjonsmoment før du blir vant til det.
Dempingen og fjæringen i bilen er i den fast enden av skalaen, men gjorde ikke at kjøreopplevelsen ble vesentlig svekket over fartshumpene.
Elbilen er en kompakt SUV, og man har ikke veldig god plass i baksetene som passasjer. I tillegg får du en litt spiss benvinkel i baksetene, noe som kan gjøre det ukomfortabelt over tid. Er du over 1.90 og skal sitte i passasjersete lengre enn en kort tur, så ville jeg heller valgt offentlig transport eller en større bil.
Selve setene er helt ok, ikke særlig komfortable for hverken sjåfør eller de som sitter på, sammenlignet med premium-merkene. Men som forventet i denne prisklassen.
Interiør (8/10)
Interiøret er som man kjenner fra koreanske biler: Mye plastikk og enkle løsninger. Heldigivs er det enkelt å forstå knappene og du har fra førersete enkel tilgang til alle funksjonaliteter gjennom knappene på rattet.
Det er godt med plass til drikke og andre småting i både dørene og midtkonsollen. Et ekstra pluss er mulighetene for trådløs lading av mobilen i midtkonsollen.
Utstyr (9/10)
Noe av det aller beste med Hyundai KONA, er alt utstyret du får levert med bilen til innstegsprisen på 335 900,-.
Blant annet får du inkludert dette:
- Head-up display med hastighet, navigasjon- og multimedieinformasjon
- SmartSense (Safety Pack) med automatisk nødbrems, og fotgjengergjenkjenning)
- Frontkollisjonsvarsler
- Aktiv filholder
- Tretthetsvarsler
- Adaptiv farts- og avstandsholder
- Full-LED hovedlykter med automatisk fjernlysdimming
- Oppvarmet skinnratt
- Oppvarmede forseter
- Ryggekamera
Samtidig er det selvføgelig en stor mangel at det per i dag ikke eksisterer en mobilapp, som gjør at du kan for eksempel sette på forhåndsvarming fra sofaen, som mange andre konkurrenter har.
De 8 høytalerne sammen med en ekstern forsterker og subwoofer fra Krell gir overraskende god og rik lyd. Spesielt rap/hiphop med litt dypere bass fungerte svært godt på anlegget til bilen.
Bagasjerom og hvor praktisk er den? (4/10)
Det er et lite bagasjerom (332 liter) som ikke innbyr til langturene som rekkevidden tilbyr. Sammenlignet har LEAF’en 100 liter mer plass, og Volkswagen e-golf har faktisk også større plass i bagasjerommet. Heldigvis kan du legge ned bakseten. Det øker volumet til hele 1 115 liter. Dessverre er det ingen midtluke
i baksete som kan åpnes for legge ski inn i bilen, så om vinteren er det litt tungvint at du må legge ned ett av baksetene for å få plass til skiene.
Ingen mulighet for hengerfeste gjør nok at mange nordmenn utelukker denne. Til gjengjeld kan du ha opptil 80 kg nyttelast på taket, men det blir nok en smal trøst. I tillegg mister du en del rekkevidde når du pakker i høyden på en elbil på grunn av dårligere aerodynamikk og økt vekt.
Design (7/10)
Kona er stilig og ser sportslig ut for å være en kompakt SUV. Lysene både foran og bak er smale og bidrar til å gi den et litt aggresivt utseende. Blåfargen på vår testutgave var kledelig, og de 17″ aerodynamiske lettmetallfelgene ser bra ut i profil.

Mange elbiler og bilprodusenter sliter med hvordan de skal løse «grillen» på elbilene. De har åpenbart ikke noe behov for det, men samtidig er vi som kunder vant til å se de på fossil-biler. Kona har gått for en løsning som ikke er særlig pen, og som ligner på skjeggstubber eller «gåsehud» i fronten. Det trekker helhetsinntrykket på designet ned.
Sikkerhet (10/10)
KONA kommer med svært mye sikkerhetsteknologi som standard.
Du får med blant annet filholder, ryggekamera, autobrems med fotgjengerfunksjon og varsling om kryssene trafikk bak og mye mer. I tillegg gir heda-up displayet informasjon fra sikkerhetssytemet som biler i blindsonene, og det er svært bra for sikkerheten.
Den fossile modellen av KONA fikk maksimale fem stjerner i den europeisk NCAP-testen i 2017. Den elektriske varianten har ikke blitt testet, men er den samme bilen, bare litt tyngre.
Pris og annenhåndsverdi (10/10)
Til denne prisen, med så god rekkevidde og med dette ustyrsnivået inkludert, så er Hyundai KONA veldig mye for pengene. Det er vanskelig å spå hvordan bruktprisene på denne elbilen vil utvikle seg over de neste årene, med økt konkurranse fra andre etablerte produsenter. Per i dag er etterspørrselen skyhøy, og bruktprisene er deretter. Alt-i-alt en elbil som med svært høy sannsynlighet har en veldig god bruktpris i mange år framover.
Total poengsum og konklusjon (71/90)
Hyundai KONA er uten tvil et utrolig bra kjøp for de aller fleste behov. Totalt sett er dette et kjøp du ikke kommer til å angre på. Men, så var det den leveringstiden, da. Flere Hyundai-forhandlere lar deg nå lease elbilen Hyunda Iqoniq mens du venter på KONA. Men, selv om det er et godt tilbud, så er det fortsatt en fattig trøst for de som må vente i neste ett og et halvt år på bilen.
Et annet poeng er hvilke muligheter du har som kunde siste halvåret av 2020, når din KONA, som du bestiller idag, sannsynligvis blir levert. Vil elbilen framstå som like attraktiv både med tanke på pris og rekkevidde? Det er per i dag et umulig spørsmål å svare på, ettersom mange bilprodusenter har store lovnader om framtiden.
Men er det noe den nære elbil-fortiden har vist oss, er det at lovnadene skal tas med et stor klype salt. Det er heller unntaket at produsentene leverer på lovnadene, og akkurat nå har Hyundai gjor seg noen dyrekjøpte erfaringer som gjør at de ligger langt framme i løypa sammenlignet med konkurrentene.
Skal du unngå, vurdere, sette den på ønskelista eller bestille? Vi anbefaler at du bestiller den i dag.
Fakta:
Pris (kr) | 335 900 |
---|---|
Rekkevidde i km (NEDC-standard) | 546 |
Rekkevidde i km (WLTP-standard) | 449 |
Bagasjerom (liter) | 332 |
Batterikapasitet (kWh) | 64,2 |
Motor | Elmotor 150 kW/204 hk – dreiemoment 395 NM |
Batteri | Litium-ion batteri 64,2 kWh |
Strømforbruk | 1.43 kWh/mil |
Ladetid hjemme (10 Amp)/hurtiglader | 9 t 40 min/60 min |
Hurtiglader | Combo/CCS 100 kW |
Ombordlader | AC 7,2 kW |
Drivverk | Forhjulstrekk, trinnløst gir |
Akselerasjon 0-100 km/t/toppfart | 7,6 sek / 167 km/t |
Lengde/bredde/høyde (cm) | 4,17/1,80/1,55 m |
Vekt inkl.fører/nyttelast (kg) | 1760/420 kg |
Registrert for (seter) | 5 |
Hengerfeste/takstativ | Nei/Ja |
Hengervekt | 0 |
Garanti | 5 år/160.000 km |
Batterigaranti | 8 år/200.000 km. |
