– I 2018 hadde elbiler og hybrider gjennomgående flere skader enn fossildrevene biler, med noen få unntak. Mer enn én av tre elbileiere meldte skade på bilen sin i 2018, mens om lag én av fire eiere av bensin- og dieselbiler biler gjorde det samme, sier Svein Skovly, leder for Innovasjonslab i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB til TV2/Broom.no.
Tallenes tale viser at skadehyppigheten er følgende:
- Elbiler: 35 prosent
- hybrid 33 prosent
- Fossile biler: 27 prosent
Tallene er enda verre for Oslo, der forsikringsselskapet registrerte skade på nesten halvparten av elbilene de har forsikret.
– Vi ser en klar tendens til at el- og hybridbiler krasjer oftere enn fossile biler, selv når vi tar hensyn til at det går flere elbiler i urbane strøk, sier Skovly.
På grunn av dette har også Norges største forsikringsselskap varslet at de vil skru opp prisene på forsikringer av elbiler.
– Elbiler og hybridbiler er dyrere å forsikre enn andre biler, fordi de er dyrere å reparere, sier Helge Leiro Bastaad, sa konsersjef i Norges største forsikringsselskap Gjensidige til nettavisen.no tidligere i år
I 2018 ble det solgt 147 929 nye personbiler i Norge, av disse var 31,2 prosent elbiler. Året før var andelen elbiler på 20,9 prosent. Det er økning på hele 39,5 prosentpoeng for elbiler på bare ett år. På toppen av salgsstatistikken tronet for første gang en elbil. Det var Nissan LEAF sin sist modell med 12 303 solgte biler.
– Et eksempel er at det er mye dyrere å reparere mer avanserte biler med mye teknologi i skjermer og å reparere elektriske biler. Da må vi passe på at vi har riktig pris på de bilene. Hver enkelt kunde og hvert enkelt objekt som forsikres, må ha riktigst mulig pris. Signalet er vel at i bilforsikring må vi forvente at det vil være noe økte priser på grunn av strukturelle endringer i bilmarkedet, sier konsernsjefen i Gjensidige.
