Tesla opplever et dramtisk fall fra fjerde til en 51-plass på norsk Kundebarometer 2019 som utføres årlig av Handelshøyskolen BI. Tesla er dårligst blant bilforhandlerne i 2019 i undersøkelsen.

– Det er et fryktelig fall for Tesla, og for en katastrofe å regne med det utgangspunktet de hadde. Tesla har ikke det samme store apparatet for å håndtere problemer med bilene. Det er fremkommet flere historier i media om fortvilte Tesla-eiere som har hatt sine biler stående i verkstedene i et halvt år før det skjer noe. Det er ikke god kundebehandling, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for undersøkelsen ved BI til Dagens Næringsliv.

Mer enn 6000 forbrukere har fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Tilsammen har de avgitt nærmere 16.000 vurderinger av enkeltbedriftene som måles.

– Vi målte Tesla for første gang i 2015. Da kom de kjempehøyt. Nå har Tesla fått en større kundegruppe. Det er ikke bare menigheten som kjøper bilene. Og de nye kjøperne har referanser fra andre bilforhandlere. For å si det på engelsk; wake up call. Tesla er faktisk sist i bilbransjen i barometeret. Det er ikke noe de kan være bekjent med, sier Silseth.

Teslas kommunikasjonssjef i Norge, Even Sandvold Roland, synes det er trist at tilfredshetene har gått ned. Han påpeker samtidig at de aller fleste kundene fortsatt er fornøyde.

– Tesla lever av fornøyde kunder, og vi synes det er leit å se at kundetilfredsheten vår har gått ned i Norsk Kundebarometer 2019. Samtidig vil vi få minne om at Tesla i undersøkelsen får 4 av 5 stjerner, og dermed er i kategorien for svært fornøyde kunder. Vi må få lov til å nyansere bildet som ofte tegnes: De aller fleste Tesla-kunder er faktisk fornøyde, sier Sandvold Roland.

Tesla tar tilbakemeldingene fra kundene på alvor, og har den siste tiden tatt en rekke grep.

– Vi har gjort svært mange grep det siste året for å forbedre kundeopplevelsen som vi ikke har begynt å se resultatene av før nå, og som dermed sannsynligvis ikke gjenspeiles i undersøkelsen. Vi vil fortsette å investere i servicekapasiteten vår også i år, og gjør samtidig tiltak innen en rekke områder for å gi en best mulig kundeopplevelse i alle ledd, forteller Sandvold Roland.

Det er en annen bilprodusent som stikker av med seieren i undersøkelsen. Volvos bilforhandlere har Norges mest fornøyde kunder for andre år på rad, og vinner Kundetilfredshetsprisen 2019 tett fulgt av Toyota.

Topp 12 Kundetilfredshet – bilforhanldere

PLASSSELSKAPTILFREDSHET
LOJALITET
1Volvo83,780,4
2Toyota83,482,2
3Audi82,076,6
4BMW81,976,7
5Skoda80,876,0
6Mitsubishi78,472,0
7Peugeot78,274,8
8Mercedes-Benz77,974,5
9Nissan77,672,2
10Volkswagen77,471,5
11Ford76,973,4
12Tesla75,581,1

Topp 5 Kundetilfredshet – Norsk Kundebarometer 2019:

Plassering 2019BedriftTilfredshet 2019
1Volvo83,7
2Toyota83,4
3Flytoget82,9
4Sbanken82,3
5Vinmonopolet82,1

Blant bilforhandlerne