KIA e-niro gir kort oppsummert svært mye elbil for 377 400 kroner: En rekkevidde på 455 kilometer, et bagasjerom på romslige 451 liter, kvikk motor på 204 hester, god plass i baksetene og spekket med ekstrautstyr som er inkludert i prisen.

Summen av alt dette, har gjort at svært mange nordmenn har reservert elbilen fra KIA, som det nå ikke lenger er mulig å bestille. Vi har testet elbilen som så mange nordmenn har høyt på ønskelista.

Rekkevidde (10/10)

Vi testet e-niro på en tur fra Oslo til omtrent Kragerø, som i hovedsak bestod av mye kjøring i 100 og 110 km/t på E18. Men også omkring en halvtime på svingete veier i 70-80 km/t etter at vi kjørte av hovedveien. Vi resatte måleren fra omtrent Sandvika og brukte fra der til Kragerø 17.1 kWt per 100 km.

Temperaturen gikk fra 8 til 10 grader i løpet av turen, det var sol, tørr asfalt og lite vind. Med andre ord, svært gode forhold for rekkevidden. Vi kjørte mesteparten av turen med adaptive cruise control og i ECO kjøremodus. Klimanlegget var innstilt på 20 grader.

Med et batteri som er på 64 kWt i e-niro så tilsvarte vårt forbruk på denne turen en rekkevidde på rett under 380 kilometer. På returen fra Kragerø til Oslo, med en litt lavere hastighet, var forbruket på 15.6 kWt per 100 km/t. Det tilsvarer en rekkevidde på litt over 410 kilometer.

Forskjellen på tilbaketuren var at snitthastigheten var litt lavere, spesielt på de delen av E18 med 100 og 110 km/t. Det er en kjent sak når hastigheten går over 100 km/t, så er forbruket svært høyt for elbiler. Totalt sett var dette veldig imponerende tall for e-niro.

I tillegg så e-niro 13 kWt-tallet når vi kjørte i lavere hastigheter i løpet av testperioden. Alt-i-alt så ligger nok e-niro godt over rekkevidden på 455 kilometer på motorveier med litt lavere topphastigheter når gradestokken ligger rundt 10 grader og oppover. Det har andre tester av elbilen også vist.

Kjøreegenskaper og ytelser (7/10)

Kjøreegenskapene er svært gode. Elbilen ligger paddeflat på veien med sine 1.8 tonn, den oppleves som kvikk og styringen er presis. Med adaptive cruise control som hele tiden justerer avstanden til bilene foran, så var den svært komfortabel på langkjøring.

Filassistenten justerer rattet slik at bilen holder seg innenfor veimerkingen, men den kan være litt lunefull til tider og lar av og til bilen flyte litt for tett opp til fil-merkingen. Men totalt sett gir den føreren en mer behagelig kjøreopplevelse på motorveien, så lenge man passer godt på.

E-niro er som Hyundai KONA ustyrt med 204 hester og gjør unna 0-100 km/t på 7.8 sekunder, omtrent det samme som KONA (7.4 sekunder). E-niro oppleves som kvikk og det er spesielt å oppleve at en bil i denne prisklassen gir såpass god respons når man trykker ned gasspedalen.

Mange som tester denne typen elbiler klager ofte over at de føles tunge og litt klossete på svingete veier. Slik opplevdes ikke e-niro i det hele tatt. Den var fast og god når veien svingte, og hadde en overraskende sportslig følelse.

Komfort (7/10)

Noe av det aller mest positive med denne kompakte SUV’en er plassen i baksetene. Her vil passasjerene ha mer enn nok plass til en komfortabel langtur. Setene er gode og behagelige for både sjåfør og passasjerer.

Dempingen er som andre elbiler i denne klassen ganske stive og faste, men det oppleves på ingen som ukomfortabelt. Over humpene tenker du egentlig ikke over det, og bilen flyter godt på veien hele tiden.

Lydisoleringen oppleves som middels god. Det blir noe hjul- og vindstøy når hastighetene nærmer seg 90 km/t. Men sammenlignet med Hyundai KONA oppleves e-niro som stillere, selv om vi ikke brukte en støymåler under denne testen.

Interiør (8/10)

Interiøret er ganske rett fram og forståelig. Det er en blanding av knapper og bruk av touch-skjerm som fungerer godt. Det er god plass til drikkeflasker i både sidelommer og i midtkonsollen. Innvendig er det en rund girvelger i stedet for vanlig girspak

Ellers er det stilrent og svart på innsiden av elbilen. Det er følelse av at interiøret er litt eksklusivt med skinnsetene og i kontrastene som oppstår mellom de svarte overflatene og sølv-detaljene, selv om det brukes mye plastikk.

Utstyr (9/10)

Du får med svært mye ustyr i KIA e-niro. I standardpakke First Edition som er den som tilbys til norske kunder, så får du blant annet følgende:

  • Lane Following Assist
  • Driver Attention Alert
  • Filskiftvarsler med Lane Keeping Assist System
  • Adaptive cruise control
  • Ryggekamera
  • Ratt- og setevarm
  • Trådløs mobillading
  • Og mye mer.

Det eneste du kan velge i tillegg er Metallic/Peral lakk (5000 kr) og elektrisk soltak (5900 kr).

Høyttalerne fra JBL er svært gode og det låter spesielt godt av sanger med litt dypere bass. Men det kan godt vært på grunn av lytterens musikkpreferanser

Bagasjerom og hvor praktisk er den? (7/10)

Bagasjerom er på hele 451 liter og gir god plass til en familie på tur. LEAF ligger for eksempel på 430 liter, og Hyundai KONA ligger på 350 liter. Det betyr at e-niro gir mye bagasjerom i denne prisklassen.

Det er selvfølgelig et minus at det ikke er mulig å få den med firehjulstrekk og hengerfest, noe som gjør at denne er uaktuelt for mange. Det har vært mye snakk om at KIA har testet hengerfeste, men per i dag er det ingenting konkret om når dette eventuelt kommer på plass.

Design (7/10)

KIA e-Niro har en halvhøy framtoning og er en kompakt crossover. Designet er sportslig og avrundet når man ser e-niro forfra. Lakkfargen er pen og e-niro kler virkelig felgene.

På samme måte som KONA, har den det som ser ut som små skjeggstubber på det som skulle vært grillen foran. Det kler heller ikke e-niro og burde vært fjernet av KIA.

Bakfra ser den litt sammentrykt ut, men til gjengjeld så gir det mer aerodynamiske linjer som naturligvis også gir bedre rekkevidde.

Sikkerhet (10/10)

KIA e-niro kommer med svært mye sikkerhetsteknologi som standard.
Den fossile modellen av e-niro fikk maksimale fem stjerner i den europeisk NCAP-testen i 2017. Den elektriske varianten har ikke blitt testet, men er den samme bilen, bare litt tyngre.

Pris og annenhåndsverdi (10/10)

Prisen for KIA e-niro oppleves som svært god. Skal du kjøpe den samme bilen som ny gjennom Finn.no, så må du opp i 430 000- 450 000 kroner. Det sier noe om hvor stor etterspørrselen er etter denne elbilen.

Det er liten tvil og elbilen vil holde seg godt i pris i flere år framover, selv om det på samme tid kommer mange konkurrenter på banen.

Total poengsum og konklusjon (75/90)

Baksiden av den store interessen er naturligvis den lange leveringstiden. Per i dag står det 5200 på reservasjonsliste, samtidig som KIA Norge venter 1500-2000 biler levert i løpet av 2019. Det betyr at om du bestiller elbilen i dag, kan du muligens forvente levering tidligst fra juli 2020 til juni 2021, som tek.no har anslått.

Men bortsett fra den lange leveringstiden, så er KIA e-niro en fantastisk elbil. Den har alt du trenger og på mange måter har denne vært et gjennombrudd. Den viser definitivt at elbiler kan være bil nummer en for de alle fleste beov.

455 kilometer er svært god rekkevidde i denne prisklassen. Konkurrentene som ligger tettest på i dette prissjiktet er Opel Ampera-e, Hyundai KONA og Tesla Model 3, men de har faktisk noen få kilometer kortere rekkevidde. Samtidig kommer den utfordrere i denne pris- og rekkeviddeklassen som kommer til konkurrere hardt med e-niro.

Skal du unngå, vurdere, sette den på ønskelista eller bestille? Vi anbefaler at du bestiller den i dag, men det kan du faktisk ikke gjøre ettersom KIA har stengt for nye bestillinger, så vi skjønner godt om du gir den opp.

Pris (kr)377 400
Rekkevidde i km (WLTP-standard)455
Bagasjerom (liter)451
Batterikapasitet (kWh)64,2
MotorElmotor 150 kW / 204 HK, Dreiemoment 395 Nm
BatteriLitium polymer batteri 64 kWh
Strømforbruk1.71 kWh/mil
HurtigladerCCS 80 kW DC
OmbordladerAC 7,2 kW
DrivverkForhjulstrekk, trinnløst gir
Akselerasjon 0-100 km/t/toppfart7,8 sek/167 km/t
Lengde/bredde/høyde (cm)4,735/1,805/1,560
Vekt inkl.fører/nyttelast (kg)1800
Registrert for (seter)5
Hengervekt0
EuroNCAP stjerner (maks. 5)Ikke testet