IONIQ electric-kunder vil kunne glede seg over at batteripakken økes fra 28 kWt til 38,3 kWt. Det betyr en forbedring på 36 prosent, og nye IONIQ får en rekkevidde fra tidligere 204 kilometer til solide 294 kilometer etter den realistiske WLTP-syklusen.
Dermed blir IONIQ electric en elbil som passer for enda flere, med rekkevidde og plass som passer norske kunder godt.
Nye IONIQ electric blir tilgjengelige i Norge høsten 2019. Priser er foreløpig ikke klare.
– Norske kunder har særlig lagt sin elsk på IONIQ electric, og bilen har hele veien solgt svært godt. I år er modellen en av Norges aller mest solgte biler, og vi er stolte over å ha levert tusenvis av IONIQ til fornøyde kunder. Nå ser vi frem til fortsettelsen, og tror oppgraderingene vi får på den neste utgaven blir svært godt mottatt i markedet, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.
IONIQ electric får også oppgradert lading, når ombordladerens kapasitet økes fra 6,6 kW til 7,2 kW. Dermed kan man lade hurtigere hjemme. På en 100 kW-hurtigladestasjon vil man kunne lade opp batteripakken fra 0 til 80 prosent på 54 minutter. Nye IONIQ electric får også økt antallet hestekrefter fra 120 til 136. Dreiemomentet er 295 Nm.
Det nye designet av elbilen inkluderer blant annet en kraftig endret front med ny grill, full LED-lykter og ny LED-signatur både i front og hekk. Innvendig får bilen et helt nytt dashbord, som blant annet gir plass til en helt ny, større infotainmentenhet på 10,25» med nytt brukergrensesnitt. En annen nyhet er ambient lighting i kupeen, som gir et stilig og moderne tilsnitt.
Nye IONIQ er også Hyundais første modell med eCall. Dette nødanropssystemet sørger for at bilen automatisk ringer 112 om airbagene løses ut. Man kan også gjør et nødanrop manuelt via en knapp i takkonsollen. Viktig informasjon om bilen, tidspunkt for ulykken, hvilken retning man kjørte i, og om airbager eller andre trykksensorer er utløst, sendes automatisk til nødetatene.
