– Skiftet til elektrifisering er overhypet, sa Klaus Froelich, styremedlem for utvikling i BMW-gruppen til Automotive news.

– Elbilerkoster mer når det gjelder råvarer til batterier. Dette vil fortsette og kan etter hvert forverres ettersom etterspørselen etter disse råmaterialene øker, uttalte han.

Uttalelsene til Froelich kom merkelig nok på et event for kort tid siden, der BMW kunngjorde at de akselererer lanseringen av elektrifiserte modeller med to år og varsler 25 modeller allerede i 2023.

BMW forventer at dieselene skal overleve i minst 20 år og bensinmotorer i minst 30 år, sa Klaus Froelich.

Selv om Froelich fortsatt har stor tro på fossil-bilen, har mer enn 150.000 eksemplarer av elbilen BMW i3 rullet ut fra fabrikken i Leipzig (Tyskland) siden 2013.

Rundt 22.000 av disse kjører i dag på norske veier. Senere i år starter produksjonen av den første helektriske MINI-en på fabrikken i Oxford (Storbritannia). I 2020 starter produksjonen av BMW iX3 i Shenyang (Kina) og i 2021 starter produksjonen av BMW iNext i Dingolfing (Tyskland) og BMW i4 i München (Tyskland).