Nordmenn er opptatt av hengerfeste, og per i dag har motargumentene mot elbiler vært at et mindretall av de kommer med denne muligheten. Faktisk har så mange som 1 av 3 elbileiere latt elbilen stå på grunn av manglende hengerfeste, viser en undersøkelse gjennomført av Elbilforeningen.

Det har vært flere årsaker til at svært få elbiler har hatt muligheten til hengefeste inntil ganske nylig. En av årsakene har vært at mange elbiler i utgangspunktet ikke har hatt god nok rekkevidde til å kunne dra en tilhenger etter seg som veier mange kilo og derfor reduserer rekkevidden betraktelig.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

En annen årsak er at i mange andre land er ikke etterspørselen etter elbiler/biler med hengerfeste stor. For at en elbil skal kunne trekke en tilhengerhenger, må karosseriet tilpasses dette når elbilen konstrueres. Når det ikke skjer, er det vanskelig og ofte umulig å sette på et hengerfeste til slutt.

Men, det siste året har det skjedd mye for de som har tilhengerfeste som et viktig kriterie når de skal kjøpe seg bil. Den aller første fullverdige elbilen med hengerfeste var Tesla Model X. Nå får du også Jaguar I-PACE og Audi e-tron med hengerfeste (se fullstendig oversikt lengre ned).

I tillegg kommer Tesla Model 3 nå med hengerfeste. Mercedes EQC som nettopp hadde verdenslansering i Norge, vil også ha mulighet for hengerfeste.

Selv om mulighetene nå er flere, er det viktig å være klar over at rekkevidden med henger naturlig nok bli kraftig redusert. Derfor er det kun elbiler med svært god rekkevidde som per i dag tilbyr denne muligheten.

En populær elbil som det har vært mye spekulasjoner om skal få hengerfeste har vært KIA e-niro. Sist nytt var at selskapet fortsatt tester elbilen for dette og det sannsynligvis kommer etter hvert.

Dette er elbilene med hengerfeste:

MerkeTillatt hengervekt
Jaguar i-Pace: 750 kg
Audi e-tron1.800 kg
Tesla Model X2.250 – 2.268 kg
Tesla Model YIkke kjent
Tesla Model 3: 910 kg
Nissan e-NV200150 kg
Mercedes-Benz EQC 1.800 kg