Nå kan du lade elbilen enda raskere på hurtigladere. Men lader du på feil lader, kan det bli en dyr affære, skriver NAF i en pressemelding.
Inntil nylig kunne elbilister hovedsakelig lade med 50 kW på hurtigladestasjoner, men nå oppgraderer flere av laderoperatørene hurtigladerne sine med effekt opp mot 350 kW.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
Men selv om ladestasjonen gir høyere effekt, betyr det ikke nødvendigvis at alle biler lader raskere.
Bilen bestemmer
– Selv om laderen gir 150 kW, betyr det ikke at din bil kan utnytte den effekten. Det er bilen som bestemmer hvilken effekt du kan lade med, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
De aller fleste av elbilene på det norske markedet kan kun lade med 50 kW. Tommelfinger-regelen er at det er de nyere modellene som kan lade med høyere effekt.
Eksempelvis kan de eldre modellene av populære Nissan Leaf lade på 50 kW, mens den nye kan lade med 100 kW. Blant de raskeste i klassen er Audi e-tron Quattro 55 som kan lade med 150 kW og Tesla som nylig oppgraderte sine modeller til å kunne lade med opp mot 250 kW.
– Siden lynladerne ofte har en dyrere minuttpris, kan mange brukere ende opp med å betale for et produkt de ikke får, sier Sødal. – Vårt råd er at elbilisten gjør seg kjent med hvor høy effekt bilen kan lade med. Det er ikke vits i å betale mer for noe du uansett ikke får.
Effekt på noen populære elbiler:
Modell | Effekt |
Audi e-tron | 150 kW |
BMW i3 (120 Ah) | 50 kW |
Citroën C Zero | 45 kW |
Hyundai Ioniq | 70 kW |
Hyundai Kona | 100 kW |
Jaguar i-Pace | 100 kW |
Mercedes EQC | 110 kW |
Nissan Leaf 24 kW | 50 kW |
Nissan Leaf 62 kW | 100 kW |
Opel Ampera-e | 50 kW |
Tesla Model S, X og 3 | Inntil 250 kW |
Volkswagen e-Golf | 40 kW |
Volkswagen e-UP | 40 kW |
*Tall innhentet fra forhandlernes nettsider |
