Rekordsalget av elbiler fører til at de går tom for egne elbil-skilter. De første elbilene i landet fikk «EL» som første del av registreringsnummeret, helt til det gikk tomt i starten av 2017.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

Etter dette kom «EK»-serien som gikk ut i 2018. I dag registereres alle elbiler med «EV», men den nåværende bokstavkombinasjonen går ut om få måneder. Da blir «EV» erstattet med «EB» og så kommer «EC».

For den enkelt bokstavkombinasjon, som for eksempel «EV», så kan det maksimalt bli registrert 90 000 biler. Akkurat i dag (29. juni kl. 11.00), er det omtrent 15 000 ledige skilter igjen med «EV», ifølge elbilstatistikk.no. Bare i juni er det hittil registrert nesten 8000 elbiler på norske veier, og tallet kan bli høyere de siste dagene i juni når Tesla leverer ut i svært høyt tempo.

– Det øyeblikket skiltet med registreringsnummeret EV 99999 blir bestilt, så går vi automatisk over til EB 10000, opplyser Jon Terje Presthus ved kontor for kjøretøygodkjenning og registrering i Vegdirektoratet til NRK.

De siste årene har elbilsalget i Norge føket i været etter at politikerne har fjernet avgifter. Samtidig har elbilprodusentene virkelig kommet på banen med attraktive modeller. I dag ruller det omtrent 24 5000 elbiler på norsk asfalt, ifølge nettsiden elbilstatikk, som i sanntid oppdaterer elbilsalget.

Bare i 2018 ble det solgt 147 929 nye personbiler i Norge, av disse var 31,2 prosent elbiler. Året før var andelen elbiler på 20,9 prosent. Det er økning på hele 39,5 prosentpoeng for elbiler på bare ett år. På toppen av salgsstatistikken tronet for første gang en elbil. Det var Nissan LEAF sin sist modell med 12 303 solgte biler.