Hver lørdag vil Elbilnyheter presentere det vi kaller «Ukas elbil». Denne uka er det Byton M-Byte som gjelder, el-SUV’en som allerede har over 11 000 nordmenn på venteliste. Vi har samlet viktige videoer og fakta om elbilen

El-Suv’en ble lansert på en av verdens største teknologikonferanserser –  CES-messen i Las Vegas for litt over ett år siden. Når Wenders denne uka var på besøk i Norge, så fikk Facebookgruppen, BYTON Owners Club Norway, gjort et intervju med makedssjefen, og han avslørte flere detaljer om elbilen.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

Tidligere saker m M-Byte:

Den mange nordmenn reagerte negativt på var avsløringen om at elbilen kommer uten muligheter for hengerfeste eller takstativ. Wenders nevnte i intervjuet med Byton Owners Club Norway at det vil bli muligheter for andre enn Byton å produsere dette for elbilen.

– Vi gjorde en tøff avgjørelse. Hengerfeste krever en hel del infrastruktur i chassis. Det gjør også noe med vekten på infrastruktuen. Vi bestemte derfor å ikke levere med hengerfeste. Ja, i Norge er dette viktig for mange. I andre markeder er ikke etterspørselen like stor. Det vil alltid være mulig for ettermarkeder å tilby slike løsninger, men BYTON vil ikke tilby dette. Det samme vil gjelde for lastemulighet på taket.

Viktige fakta om Byton M-Byte:

  • to batterivarianter på 71 og 95 kilowattimer: Det minste batteriet vil få bakhjulstrekk og det store batteriet vil få 4wd. Det minste vil få 400 km etter WLTP standarden, mens det største vil få 520 km fra starten av
  • Design av serieprodusert elbil vil bli vist fram i siste halvdel av 2019
  • En startpris på 45 000 dollar (380 000 kroner). Les mer om pris under kulepunktene.
  • Vil kunne pre-order elbilen i første halvdel av 2020 og konfigurere i siste halvdel av 2020.
  • Autonom på nivå tre, noe som betyr selvkjørende når sjåføren passer på
  • Produserer fra slutten av 2019
  • Leveres uten luftfjæring
  • Parkerer av seg selv
  • Kommer med Amazon Alexa og mest sannsynligvis Spotify, samt andre musikkløsninger
  • Vil kunne hjemmelade på inntil 22 kW
  • Vil kunne hurtiglade på 120-150 kW

Byton og Wenders bekrefter fortsatt at startprisen blir på $45 000, men vil ikke kommentere eksplisitt noe maksprisen som tildigere har blitt nevnt på $60 000.  Startprisen gjelder Byton M-byte med bakhjulstrekk.

Kortversjon: Byton pressekonferanse på CES-messen i 2019

Langversjon: Byton pressekonferanse på CES-messen

Teslabjørn med en nærmere titt på M-byte


Q&A med Byton