Kort oppsummert er vår vurdering etter testen at Tesla Model 3 må være det beste elbil-kjøpet du kan gjøre akkurat nå. Salgstallene bare i Norge i år tyder på at elbilen har falt godt i smak for nordmenn også, med over 10 000 registrerte Model 3 på norske veier siden Tesla begynte leveringen i 2019.
Til en pris fra kr. 450 000,- får du i dag Model 3 Longe Range med en rekkevidde på 560 kilometer, firehjulsdrift og mulighet for hengerfeste. Sprinten fra 0-100 km/t gjør den unna på 4,6 sekunder og med en topphastighet på 233 km/t, så kan du med selvsikkerhet ligge i venstrefila på autobahn i Tyskland.
Model 3 kommer også i andre utgaver, og den billigste er Standard Range Plus fra kr. 367.700. I vår test kjørte vi en Long Range-utgave på 19’’ sports-hjul med hengerfeste (som vi dessverre ikke testet) priset til 493 220 kroner.

Rekkevidde (10/10)
Vi testet Model 3 på en tur fra Oslo til Kolbu på Toten, samt en tur til Tesla sin hurtigladestasjonen på Nebbenes en time nord for Oslo. Begge turen bestod av mye blandet kjøring og forbruket varierte en del. Det er likevel ingen tvil om at Model 3 er gjerrig på forbruket, selv med ganske høye snitthastigheter.
Forbruket varierte fra 14 kWh per 100 km til 18 kWh under vår test. Det er liten tvil om at de under greie forhold skal være lett å komme seg godt over 500 kilometer, og opp mot den oppgitte rekkevidde.
Det var sol, god temperatur, tørr asfalt og lite vind den ene dagen av testen, mens den andre var det mer ustabilt med regn. Vi kjørte mye av turen med adaptive cruise control. Klimaanlegget var innstilt på 19.5 grader.
Kjøreegenskaper og ytelser (10/10)
Model 3 er en svært morsom bil å kjøre. Den oppleves som en kvikk og responsiv på svingete veier, selv om elbilen er tung med sine 1847 kg, så merkes ikke det i nevneverdig grad.
Autopiloten gjør kjøreopplevelsen svært god og behagelig. Det å gjennomføre forbikjøring på motorveien med kun å trykke på blinklyset første gang, var både en skummel og imponerende opplevelse. Men, etter å gjort det noen ganger ble det overraskende kjapt en helt naturlig del av det å kjøre Model 3.
Det er selvfølgelig en voldsom akselerasjon når du går fra 0-100 km/t på 4.6 sekunder. Følelsen første gang var litt som å ta en berg og dalbane på Tusenfryd – ekstremt morsomt. Det er egentlig smått utrolig at en bil i denne prisklassen kan ha en så god sprint fra 0-100 km/t.
Komfort (9/10)
Setene er gode å sitte i og lett å justere. I baksetene har man overraskende god plass, og det oppleves som komfortabelt for passasjerene. Men, baksetene er ikke store nok for tre voksne på langtur.
Hjulstøyen fra motorvei oppleves som lav i Model 3, og det virker som om elbilen er godt isolert. Sammenlignet med elbilene KIA e-niro og Hyundai KONA, opplevde vi Model 3 som bedre isolert, men vi brukte ingen støymåler for å undersøke dette.
Dempingen oppleves som god over dumper og ujevnheter på veien. Model 3 ligger svært godt på veien, og som andre elbiler er en del av årsaken at vekten fra batteripakken er med på å stabilisere den på veien.
Interiør (10/10)
Det er stilrent og annerledes å sette seg inn i en Tesla Model 3. Minimalisme er en god beskrivelse av interiøret, som domineres av en stor 15-tommers skjerm i midten. Fra touch-skjermen styrer du det aller meste fra blant annet speil, viskere, ratt og klimaanlegg. Skjermen reagerer også lynraskt på oppgavene den skal løse.

Skjermen gir alt av informasjon som man trenger som sjåfør: Hastighet, rekkevidde, GPS, kilometer kjørt og mye annet.
Fraværet av knapper er uvant i starten, men etter kort tid oppleves Model 3 som svært intuitiv å kjøre, og man har på mange måter glemt hvordan man kjører en «vanlig» bil.
Det er rett og slett en annen oppleves å kjøre denne elbilen, noe interiøret er med på å understreke. På den måten bidrar interiøret til å skape en annerledes opplevelse av det å frakte seg fra A til B.
Utstyr (10/10)
Elbilen kommer svært godt ustyrt som standard. Vår testbil Model 3 Long Range All-Wheel Drive koster 493 220 kroner og var utstyrt med følgende:
- Elektrisk firehjulsdrift (standard)
- Premium interiøroppgradering i helsvart (standard)
- Premium lydsystem (standard)
- Glasstak med UV og infrarød beskyttelse (standard)
- Autosteer og Traffic Aware Cruise Control (standard)
- Midnight Silver Metallic-lakk
- 19’’ Sport-hjul (12.500 kr)
- Tilhengerfeste (kan trekke opptil 910 kg, koster 8300 kr.)
Dilemmaet du som kjøper må vurdere, er om du ønsker å legge til avansert autopilot til kr. 50 000 når du bestiller hos Tesla.
Autopiloten gir deg allerede nå mulighet til blant annet forbikjøring på autopilot, og i framtiden kommer mange flere funksjonaliteter, som blant annet automatisk kjøring i bygater.
Bagasjerom og hvor praktisk er den? (9/10)
Den har et bagasjerom på 340 liter pluss 85 liter under panseret.
Elbilen oppleves som romslig og med plass til mye. Det skal helt klart være greit for en familie å få plass til alt på langtur.
Sammenlignet med en stasjonsvogn, så har de ofte noen hundre liter mer bagasjeplass. Men sammenligner man med bestselger-elbiler som e-Golf og Nissan LEAF, har Model 3 mer plass til bagasje.
Design (9/10)
Fronten er er lav og avrundet noe som gir den et sportslig utseende. Bakenden ligner på Tesla Model S og gjør at du lett kjenner igjen den som en Tesla.
Alt-i-alt kler designet ytelsen til bilen. Blandingen av minimalisme i designet med den lave fronten, kombinert med den sportslige kjøreopplevelsen kler elbilen fra Tesla.
Sikkerhet (10/10)
Tesla Model 3 har blitt kollisjonstestet av den anerkjente NCAP-testen i Europa. Den har fått full pott, og fikk fem av fem stjerner i testen. Elbilens
sikkerhetsutstyr fikk en av de høyeste poengsummene noensinne.
En høy score i NCAP-testen er svært viktig for bilprodusentene og testen er på mange måter en standard for om bilmerkene har sikkerhet i høysete.
Pris og annenhåndsverdi (10/10)
Prisen til Tesla Model 3 er svært god, og det er liten tvil om at salgstallene i Norge tyder på det samme. Fra 450 000 kroner får du svært mye bil for pengene.
Dette kommer til å bli svært attraktive bruktbiler om noen få år, og det skal bli spennende å se hvordan bruktprisene utvikler seg for Model 3. Det meste tyder på at elbiler og Tesla’er holder seg svært godt i verdi.
Total poengsum og konklusjon (87/90)
Skal du unngå, vurdere, sette den på ønskelista eller bestille? Vi anbefaler at du bestiller den i dag.
Dette er den elbilen vi har testet hittil med desidert høyeste poengsum. Her får du svært mye for elbil-pengene, og det som må være den beste elbilen i denne prisklassen akkurat nå.
