Om 6 dager på bilmessen i Frankfurt skal Byton endelig vise fram hvordan el-SUV’en endelig blir seende ut. Dette må du vite om elbilen som det ifølge selskapet er 11 000 nordmenn på venteliste for.

Lansert på en av verdens største teknologikonferanser

El-Suv’en ble lansert på en av verdens største teknologikonferanser –  CES-messen i Las Vegas for litt over ett år siden. Når Wenders i vår var på besøk i Norge, så fikk Facebookgruppen, BYTON Owners Club Norway, gjort et intervju med markedssjefen, og han avslørte flere detaljer om elbilen.

Byton M-Byte kommer med to batterivarianter på 71 og 95 kilowattimer: Det minste batteriet vil få bakhjulstrekk og det store batteriet vil få firehjulstrekk. Det minste vil få 400 km etter WLTP standarden, mens det største vil få 520 km fra starten av.

Spektakulær skjerm

Noe av det mest spektakulære med bilen er 48 tommers skjermen helt i fronten. Skjermen, sammen med andre skjermer i bilen, vil kunne interagere med brukeren på hele fem ulike måte: berøring (ikke på selv skjermen), stemme, ansikt, håndbevegelser og knapper. Den enorme skjermen vil kunne deles i to, slik at passasjeren kan bruke en del og føreren en del.  

Viktige fakta om Byton M-Byte:

  • to batterivarianter på 71 og 95 kilowattimer: Det minste batteriet vil få bakhjulstrekk og det store batteriet vil få 4wd. Det minste vil få 400 km etter WLTP standarden, mens det største vil få 520 km fra starten av
  • Design av serieprodusert elbil vil bli vist under bilmessen i Frankfurt
  • En startpris på 45 000 dollar (380 000 kroner). Les mer om pris under kulepunktene.
  • Vil kunne pre-order elbilen i første halvdel av 2020 og konfigurere i siste halvdel av 2020.
  • Autonom på nivå tre, noe som betyr selvkjørende når sjåføren passer på
  • Produserer fra slutten av 2019
  • Leveres uten luftfjæring
  • Parkerer av seg selv
  • Kommer med Amazon Alexa og mest sannsynligvis Spotify, samt andre musikkløsninger
  • Vil kunne hjemmelade på inntil 22 kW
  • Vil kunne hurtiglade på 120-150 kW

Byton og Wenders bekrefter fortsatt at startprisen blir på $45 000, men vil ikke kommentere eksplisitt noe maksprisen som tildigere har blitt nevnt på $60 000.  Startprisen gjelder Byton M-byte med bakhjulstrekk.

Uten hengerfeste

Den mange nordmenn reagerte negativt på var avsløringen om at elbilen kommer uten muligheter for hengerfeste eller takstativ. Wenders nevnte i intervjuet med Byton Owners Club Norway at det vil bli muligheter for andre enn Byton å produsere dette for elbilen. Men som det ser ut nå, er det ikke sannsynlig med hengerfeste, hvert fall.

– Vi gjorde en tøff avgjørelse. Hengerfeste krever en hel del infrastruktur i chassis. Det gjør også noe med vekten på infrastrukturen. Vi bestemte derfor å ikke levere med hengerfeste. Ja, i Norge er dette viktig for mange. I andre markeder er ikke etterspørselen like stor. Det vil alltid være mulig for ettermarkeder å tilby slike løsninger, men BYTON vil ikke tilby dette. Det samme vil gjelde for lastemulighet på taket.

Har vist fram interiøret

I en Facebook-post har Byton tidligere vist fram flere bilder av sitt interiørdesign.
De 11 000 nordmennene på venteliste kan glede seg til et stilrent design når Byton M-Byte kommer på veiene.