16. oktober viser Volvo Cars fram sin første helelektriske bil – SUVen XC40. Elbil-utgaven av XC40 blir en av de sikreste bilene selskapet noen gang har laget. I dag åpner Volvo interesseliste i Norge.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

Har åpnet interesselisten

I anledning XC40-lanseringen åpner Volvo i dag en interesseliste på sine nettsider.

– Volvo skal presentere en rekke nyheter knyttet til helelektriske XC40 de kommende ukene. Vi åpner i dag en interesseliste på våre nettsider og anbefaler alle som er interessert i elbilen XC40 om å melde seg på den. Det er helt gratis å stå på listen og man vil få tilsendt all relevant informasjon om bilen i tiden fremover, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

– Informasjon om pris, rekkevidde, batterikapasitet, salgstart i Norge og lignende vil bli offentliggjort på et senere tidspunkt. Dette vil informeres om via media, Volvos egne kanaler og til de som står på interesselisten, sier Trosby.

Ny design skal gjøre bilen sikrere

I utviklingen av den nye elbilen har Volvo Cars’ ingeniører tatt utgangspunkt i den originale Volvo XC40, som i 2018 fikk toppscore i Euro NCAP. Helelektriske XC40 skal møte Volvo Cars’ høye sikkerhetsstandarder, men siden bilen ikke har en tradisjonell forbrenningsmotor har Volvo redesignet og forsterket karosseristrukturene i bilen.

– Uansett om en bil har elektrisk motor eller forbrenningsmotor skal en bil fra Volvo være sikker. Den helelektriske versjonen av XC40 blir en av de sikreste bilene Volvo noen gang har laget, sier Malin Ekholm, som leder Volvo Cars’ sikkerhetssenter.

Tenker nytt rundt sikkerhet

For at menneskene i bilen skal være trygge og batteriene intakte i en eventuell kollisjon har Volvo laget helt nye, og unike, sikkerhetsstrukturer for både passasjerene og batteripakken. Batteriet beskyttes av et sikkerhetsbur som består av en ramme av ekstrudert aluminium. Sikkerhetsburet er integrert i midten av bilens karosseristruktur.
– Prinsippene rundt sikkerhet er de samme for denne bilen som det er i alle Volvo-biler. Det sitter mennesker inni og bilen må designes slik at de er trygge, sier Ekholm.

I tillegg til at frontpartiet til bilen er forsterket, har Volvo også gjort endringer på bilens bakende. Her har den elektriske drivlinjen blitt integrert i karosseristrukturen noe som gjør at kreftene ved en kollisjon i større grad skal distribueres vekk fra kupéen og sørge for mindre belastning for passasjerene.

Volvo Cars skal avsløre flere detaljer om den nye helelektriske Volvo XC40 de kommende ukene, før bilen vises fram offentlig 16. oktober.