Snart går Statens Vegvesen tom for EV-skilter foran tallene til elbilene. Allerede har norske elbiler tømt lagrene for EL- og EK-skilter.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
Startet med EL-skiltene
Rekordsalget av elbiler fører til at Statens Vegvesen går tom for egne elbil-skilter.
I hver bokstavserie kan det bli registrert maksimalt 90.000 biler. De første elbilene i landet fikk «EL» som første del av registreringsnummeret, helt til det gikk tomt i starten av 2017.
Etter dette kom «EK»-serien som gikk ut i 2018. I dag registreres alle elbiler med «EV», men den nåværende bokstavkombinasjonen går ut om få måneder. Per i dag er det omtrent 10 000 biler som fortsatt kan få skilter med
«EV». Etter det blir «EV» erstattet med «EB» og så kommer «EC».
Statens Vegvesen legger ingen mening i forkortelsen «EB», men at man kan tolke det som ElBil, hvis man vil.
Kraftig økning i elbilsalget
De siste årene har elbilsalget i Norge føket i været etter at politikerne har fjernet avgifter. Samtidig har elbilprodusentene virkelig kommet på banen med attraktive modeller. I dag ruller det 256 000 elbiler på norsk asfalt, ifølge nettsiden elbilstatikk, som i sanntid oppdaterer elbilsalget.
Elbilene utgjør en stadig større andel av nybilsalget. Markedsandelen elbiler som i august var på 39 prosent, var til sammenligning 28,6 prosent i 2019.
Hittil i år er markedsandelen for elbiler på rekordhøye 43,6 prosent, og det har vært flere måneder der elbilandelen har utgjort over 50 prosent av nybilsalget i 2019.
Foto: Elbilforeningen.
