Når biler går fra å ha forbrenningsmotorer til å bli helelektriske åpner det for at bilprodusentene kan gjøre designendringer. Her er noen av endringene Volvo gjør med helelektriske XC40.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
Når Volvo har laget en elektrisk utgave av XC40 har bortfallet av forbrenningsmotoren, drivstofftanken, eksosrørene og den store grillen, gitt plass til blant annet et batteri, størrelsesmessig mindre motorer og et nytt lagringsrom under panseret.
Ny foran og bak
Ettersom motoren i en elbil ikke har samme behov for nedkjøling som en forbrenningsmotor har Volvo designet en ny, tett grill, i tillegg til at bakpartiet på bilen har blitt endret.
– XC40 har et modig og veldig gjenkjennbart Skandinavisk uttrykk. Med den nye helelektriske varianten har Volvo laget en mer stilren og moderne design. Ved at man ikke trenger en tradisjonell grill, har vi kunne lage en renere front. Det samme gjelder bakpartiet på bilen, der man har fjernet enderørene. Dette uttrykket kommer vi til å jobbe videre med etter hvert som vi fortsetter vår elektrifiseringsreise, sier Robin Page, Head of design i Volvo Cars.

I den nye grillen har det også blitt gjort plass til sensorene i bilens nye førerstøttesystem, også kjent som ADAS-plattformen (Advanced Driver Assistance Systems).
Nytt lagringsrom og nye farger
XC40 vil få mer plass under panseret fordi den elektriske motoren er mindre enn en forbrenningsmotor. Den plassen har Volvo brukt til å lage et oppbevaringsrom under panseret på omlag 30 liter, også kalt et «frunk».
XC40 kommer med åtte eksteriørfarger, deriblant en helt ny farge som heter Sage Green Metallic. I tillegg vil bilen leveres med svart kontrastfarge på taket utvendig som standard og to nye 19″- og 20″-felger.
På innsiden av bilen vil XC40 by på et grensesnitt som er spesialutviklet for elektriske biler og som holder føreren informert om ting som batteristatus og lignende. Interiøret vil ha sporty designdetaljer og tepper laget av resirkulerte materialer.
En konseptversjon av helelektriske XC40 ble først vist fram i forbindelse med Volvos elektriske 40.1-konsept i 2016. XC40 er basert på Volvo Cars’ CMA-plattform (Compact Modular Architecture), som ble utviklet for å kunne brukes på helelektriskebiler. Batteripakken er integrert i bunnen av bilen, uten at det går utover plassen i kupéen. XC40 er kjent for unike lagringsmuligheter med ekstra plass i dørene og under setene, en praktisk lastekrok til bager og en liten søppelkasse midt i bilen som kan tas ut og tømmes ved behov.
Stor pågang – over 5000 på interesseliste
Volvo åpnet nylig en interesseliste for norske kunder og etter fem dager hadde over 5000 nordmenn satt seg på interesselisten.
– Det har vært veldig stor pågang etter at vi åpnet interesselisten. Vi er veldig godt fornøyd med interessen, både med tanke på hvor lite informasjon som er offentliggjort om bilen så langt, men også tatt i betraktning hvor mange elbiler som finnes på markedet i dag, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Volvo Cars skal avsløre flere detaljer om den nye helelektriske Volvo XC40 de kommende ukene, før bilen vises fram offentlig 16. oktober.
– Den store interessen tyder på at en kompakt og høyreist SUV som XC40 fyller et tomrom i markedet. Vi er så vidt i gang med lanseringen av XC40 og forventer at interessen bare vil øke etter hvert som vi offentliggjør flere detaljer om bilen, sier Trosby.
Informasjon om pris, rekkevidde, drivlinje, batterikapasitet og salgstart i Norge skal offentliggjøres fremover. Elbilnyheter.no vil følge dette tett framover.
Foto: Volvo
