Prisen uten frakt og levering for SEAT Mii electric er kroner 171.180,-. Det gjør elbilen til en av Norges billigste i sin klasse. I løpet av kort tid åpnes det for bestilling
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
Legger seg under i pris
– SEATs prisstrategi er aggressiv, noe det norske markedet blir ekstra oppmerksomme på når det understrekes gjennom en attraktiv elbil med god rekkevidde. Med denne prisen legger vi oss under de modellene det er naturlig å sammenligne oss direkte med, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for SEAT Norge i Harald A. Møller AS.
Det kun Mitsubishi i-MiEV med en pris på rundt 150 000 som i dag er billigere enn SEATS Mii. Samtidig har SEATs konkurrenter i Skodas Citigo og oppgraderte Volkswagen e-up! Alle disse ligger rundt 180 000 kroner i nypris. Det interessante er at Volkswagen-konsernet eier alle de tre billig-elbilene, noe som forteller om elbil-ambisjonen til den tyske-giganten.
Ågotnes legger til:
– Vi forventer at konkurransen blir tøff i dette segmentet, derfor går vi hardt ut og gleder oss til vise muskler med Mii electric. Vi starter med en enda bedre pris enn konkurrentene, samtidig som de 200 første kundene våre får en enda hyggeligere handel med en elektrisk kickscooter til en verdi av nærmere 7000,- kroner inkludert i prisen.
Leverer i januar
Utlevering av biler til kunder starter i januar, og SEAT Norge får et solid produksjonsvolum til det norske markedet.
– Disse prisene gjør ambisjonene store for Mii electric, og deretter el-Born som er bygget på Volkswagen-konsernets MEB-plattform. SEAT skal være svært attraktivt priset, samtidig som teknologien og distinkte designgrep også skal være konkurransefortrinn, sier Ågotnes.
259 km i rekkevidde
SEAT Mii electric er en fire-seters kompaktbil, spesielt godt egnet for mobilitet i tette bystrøk. Samtidig sørger bilens litium-ion batteri på 36,8 kWh for en rekkevidde på inntil 259 km (WLTP), som gjør at Mii electric også er egnet for lengre turer. Den elektriske motoren får en effekt på 83 hk (61 kW), og dreiemomentet på 212 Nm er tilgjengelig umiddelbart.
Mulighet for DC-lading på 40 kW gjør at man kan oppnå 80 prosent batterikapasitet på én times lading. AC-kapasiteten for hjemmelading er på 7,2 kW. Det er godt med standardutstyr på bilen. Innvendig har den blant annet sporty oppvarmede seter og girkule i skinn, og utvendig er den utstyrt med LED kjørelys, oppvarmet frontrute, oppvarmede elektriske speil og lys- og regnsensor. I tillegg blir Mii electric utstyrt med «Lane Assist» som standard.
Populær blant de yngre
SEAT er blant de aller raskest voksende bilmerkene i Europa, og samtidig merket med markedets laveste alderssnitt blant sine nybilkjøpere. I Norge er det Harald A. Møller AS som importerer SEAT, og det er blant annet gjennom samarbeid med Møller-verksteder at SEAT Norge tilbyr sitt servicenettverk.
– SEAT skal, med fabrikken fra Barcelona i ryggen, teste, utforske og bygge sten for sten i et digitalisert og elektrifisert marked som det norske. Med ekstremt konkurransedyktige elbiler i porteføljen ser vi enda flere muligheter for konsepter som utfordrer måten vi eier, deler, bruker og kjøper bil på, sier Ågotnes.
Flere elbiler fra SEAT
SEATs første helelektriske produksjonsmodell legger også grunnlaget for fremtidige modeller i SEAT-porteføljen. Flere elektrifiserte biler kommer til å slå følge med Mii electric i nær fremtid, inkludert den helelektriske SEAT el-Born, plug-in hybrid-utgaven av SUV-en Tarraco og høyytelsesversjoner med plug-in hybriddrivlinje av CUPRA Formentor og CUPRA Leon.
