Nå er Byton i gang med produksjonen av sin el-SUV Byton M-Byte på fabrikken i Nanjing i Kina, melder selskapet selv.
Totalt er det gjort 50 000 reservasjoner av elbilen i hele verden, og hele 14 000 av disse er altså gjort i Norge, melder Andreas Schaaf, en av salgssjefene i Byton.
Prioriterer Norge
I tillegg til den positive nyheten om at produksjonen er i gang, trakk Schaaf i Byton fram at Norge blir et prioritert område for elbil-produsenten.
– Vi nærmer oss Europa som helhet, men prioriterer tydelig de enkelte markedene her. Disse inkluderer spesielt Skandinavia og Norge. Vi har allerede over 14 000 kjøretøysreservasjoner fra Norge alene via appen og nettstedet vårt, ble han sitert på i pressemeldingen fra Byton.
De første som får levert elbilen vil være kinesiske kunder i midten av 2020. I midten av 2021 leveres elbilen til Norge og Europa.
Norsk forhandler nesten på plass
Hedin blir etter all sannsynlighet Bytons partner i Norge, skriver bransjenettstedet Bilnytt.
– Det er ikke snakk om en importøravtale, men jeg kan bekrefte at vi forhandler med Byton om en avtale der vi skal være en strategisk salgs- og servicekanal i Norge, sier Stig Sæveland i Hedin til BilNytt.no.
Hedin er bedre kjent som eier av Bavaria, som blant annet selger BMW til norske kunder. Etter all sannsynlighet vil Hedin få en viktig rolle i arbeidet med å selge og serve norske Byton-kunder framover

Får to ulike rekkevidder
Elbilen skal leveres med to ulike motorer og batterier. Den minste utgaven får et batteri på 72 kilowattimer (kWh) mens den største er på 95 kWh. De to motoren gir også ulike mengde med hestekrefter. Den slappeste motoren får 272 hestekrefter, og den kraftigeste hele 408. Elbilen leveres både med bakhjulsdrift og med firehjulsdrift, noe som gir denne rekkevidden for de ulike utgavene: Bakhjulsdrift med lite batteri får 360 km og firehjulsdrift med stort batteri får 435 km.
Sprinten fra 0-100 km/t gjør den unna på 5,5 eller 7,5 sekunder, avhengig av hvilken motor du velger.
Den lader med 150 kW effekt på det største batteriet, eller 130 kW på det minste. Det skal fylle batteriet fra 0-80 prosent på 35 minutter.
Prisen starter på 45 000 euro
Som avslørt tidligere prises den billigste utgaven av Byton M-Byte fra 45 000 euro, noe som betyr rundt 450 000 kroner i dagens kurs. Tidligere har det vært spekulert i at utgaven med lengst rekkevidde skulle få en pris på rundt 600 000, men det er ikke avklart enda.
Spektakulær skjerm
Noe av det mest spektakulære med bilen er 48 tommers skjermen helt i fronten. Skjermen, sammen med andre skjermer i bilen, vil kunne interagere med brukeren på hele fem ulike måte: berøring (ikke på selv skjermen), stemme, ansikt, håndbevegelser og knapper. Den enorme skjermen vil kunne deles i to, slik at passasjeren kan bruke en del og føreren en del.
Uten hengerfeste
Den mange nordmennreagerte negativt på var avsløringen om at elbilen kommer uten muligheter for hengerfeste eller takstativ. Wenders nevnte i intervjuet med Byton Owners Club Norway at det vil bli muligheter for andre enn Byton å produsere dette for elbilen. Men som det ser ut nå, er det ikke sannsynlig med hengerfeste, hvert fall.
