Nye BMW i4 blir en av representantene for den nye generasjonen elektrisk kjøreglede, med en rekkevidde på opp til 600 km.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
BMW i4 er en del av en omfattende elbiloffensiv fra BMW. I 2023 kommer selskapet til å tilby 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten er helelektriske.
600 km i rekkevidde
Den elektriske motoren som er utviklet for BMW i4 får en maksimal effekt på rundt 390 kW/530 hk – altså tilsvarende V8-bensinmotoren som man finner i andre nye BMW-modeller. Sprinten fra 0-100 km/t vil gå unna på rundt 4 sekunder, mens toppfarten blir over 200 km/t.
Det nye høyspenningsbatteriet har flere battericeller pr modul, færre komponenter og en mer fleksibel design. Designen av batteripakken i BMW i4 blir svært flat, med en vekt på rundt 550 kg. Med en kapasitet på rundt 80 kWh, gir dette BMW i4 en rekkevidde på rundt 600 km (WLTP).
Gir 100 km rekkevidde på 6 minutter
Ladeenheten har en kapasitet på opp til 150 kW er også designet for bruk i kommende plug-in hybrider. Med den ny ladeenheten kan batteriet i BMW i4 lades til rundt 80 prosent på omtrent 35 minutter. Det betyr en ladetid på 6 minutter for en rekkevidde på 100 kilometer.
Elbilene kommer på løpende bånd
Femte generasjon BMW eDrive lanseres først i BMW iX3 i 2020. Her vil den elektriske motoren få en effekt på over 270 hk og jobbe sammen med et høyspenningsbatteri med nettoeffekt på over 70 kWh. Rekkevidden blir over 400 km (WLTP) og også her vil ladeenheten være konfigurert for 150 kW hurtiglading.
I 2021 lanseres en annen elektrisk SUV, foreløpig kjent som BMW iNEXT. Dimensjonene til denne bilen er på størrelse med siste generasjon BMW X5. BMW iNEXT vil kunne by på autonome egenskaper på det vi kjenner som nivå 3 og får en rekkevidde på 600 km (WLTP).
2021 er også året hvor BMW i4 lanseres, som en erketypisk BMW Gran Coupé. Modellen skal produseres i München.
Store ambisjoner
Ved utgangen av 2019 har BMW Group som mål å levere bil nummer 500 000 med elektrifisert drivlinje. I 2021 skal de elektrifiserte modellene utgjøre en fjerdedel av selskapets solgte biler i Europa. I 2025 vil volumet utgjøre en tredjedel og i 2030 vil halvparten av BMW Group sine solgte biler i Europa være elektrifiserte.
