Neste år kommer det mange spennende el-SUVer til det norske markedet. Valget om hvilken el-SUV du skal velge blir vanskelig, men vi håper denne sammenligningen kan hjelpe deg litt på vei mellom to Norges-favoritter.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

2020 bli el-SUV-året med Fords Mach-E, Volol XC 40 Recharge, Skoda VISION IV og mest sannsynligvis også Tesla Model Y. Det spesielle med alle disse er at du får elbiler i SUV’-segmentet med god rekkevidde, tilpasset norske forhold og til en pris som er overkommelig for mange.

Vi har denne gangen valgt å sammenligne det som helt sikkert blir to toppselgere de neste årene: Skoda og Telsas el-SUV’er.

Rekkevidde

De tre forskjellige utgavene av Model Y med lengst rekkevidde får et batteri på 75 kWh. Det gir en rekkevidde på 540 kilometer for Model Y med bakhjulsdrift. Velger du heller å gå for firehjulsdrift, så kan du velge mellom 505 kilometer, eller 480 kilometer i rekkevidde. Standard Range, som også blir den billigste, har fått oppgitt en rekkevidde på 370 kilometer, men det er basert på den strengere standarden EPA.

For Skodas del er el-SUV’en hittil kun vist fram som konsept, men neste år skal den endelige produksjonsklare elbilen vises fram. Rekkevidden for den produksjonsklare er oppgitt til 500 km, men den vil nok som hos Tesla være mulig å velge mellom ulike batteristørrelser.

Hestekrefter

Den råeste utgaven av Model Y, Performance, skal kunne gjøre 0–100 km/t på 3.7 sekunder. Totalt yter den raskeste utgaven 483 hestekrefter, med en topphastighet på 241 km/t

Dette får du i de to ande Model Y utgavene (Standard Range har vi ikke tall for):

  • Long Range, bakhjulsdrift, 258 hestekrefter, 0-100 km/t på 5,8 sekunder.
  • Long Range, firehjulsdrift 462 hestekrefter, 0-100 km/t på 5,1 sekunder.

For Skodas el-SUV yter motoren 306 hestekrefter. 0-100 er unnagjort på 5,9 sekunder og konseptbilen har en toppfart på 180 km/t. Det blir spennende å se hvilke utgaver Skoda bil tilby, men mye tyder på at el-SUV’en ikke blir mye tregere enn rivalen.

Pris

Velger du Model Y, så får du en prisforskjell på omtrent 200 000 mellom den billigste og dyreste utgaven:

  • Long Range, bakhjulsdrift, 441 000 kroner.
  • Long Range, firehjulsdrift 474 000 kroner.
  • Performance firehjulsdrift: 547 000 kroner.
  • Standard Range: 333 871 kroner (produksjonsstart i 2022)

Importøren av Skoda i Norge vil ikke bekrefte hva prisen blir helt enda, men hinter til at de vil legge seg på et gunstig nivå for å treffe barnefamiliene.

– Elbilmarkedet mangler et helt vesentlig alternativ: De store, trygge, fullelektriske bilene med lang rekkevidde og ikke minst en pris som er attraktiv for en vanlig småbarnsfamilie. Det er det vi kommer til markedet med nå, i en klasse hvor alternativene primært er kostbare modeller fra premium-orienterte merker som Mercedes og etter hvert også Volvo, sier Thomas Meiner, direktør for SKODA i Norge.

Selv om utspillet fra Skoda-direktøren ikke sier noe konkret, er det sannsynlig at denne vil konkurrere godt med Model Y sin Longe Range og Standard Range i pris.

Størrelse, baggasjeplass og hengerfeste

Tesla kommer med hengerfeste og du kan velge mellom fem eller sju seter – du må ut med 25 000 kroner for de to ekstra setene. Det er ikke bekreftet hvor stor bagasjeplass Model Y vil få, men det er naturlig å tenke seg hvert fall rundt 550 liter, som er det Model 3 ligger på.

Skoda har bekreftet at deres fullelektriske familiebil, basert på VISION iV-konseptet, settes i produksjon med hengerfeste og fem seter. Bagasjeplassen er på 550 liter, men det er basert på konseptmodellen, så en kan regne med noen små justeringer av det tallet etter hvert.

Når kommer de?

For Model Y står det på hjemmesiden til Tesla at produksjonen skal starte i 2021. Men akkurat det er nok lite trolig. Tesla har nylig bekreftet at de ligger foran skjema med å produsere deres neste el-SUV.

– Vi ligger foran planen med å produsere Model Y og forventer nå å lansere innen sommeren 2020, uttalte Tesla, skriver nettstedet Electrek

Det var under presentasjonen av den siste kvartalsrapporten at Tesla bekreftet at de sikter mot å starte produksjonen allerede sommeren 2020. Om det betyr levering i 2020 for det norske markedet, blir spennede å se.

For Skodas del planlegges det for utlevering av store volumer av bilen i 2020, og interessen for bilen gjenspeiles tydelig på forhåndsbestillingene den norske importøren har mottatt, selv om de ikke vil ut med et eksakt antall. Du kan forvente at importøren i Norge, har forberedt seg på stor etterspørsel.