Den gjør unna 0-100 km/t på 2,9 sekunder, får opptil 800 km i rekkevidde og prises fra 370 000. Likevel var det designet som tok overskriftene etter lanseringen av Teslas pickup-truck.

Det kokte på Twitter etter lanseringen. Noen mente kanskje Tesla-sjef, Elon Musk, hadde røyket for mye når de designet pickup’en. Bilde er hentet fra det kontroversielle radio-intervju, der han røyket en joint sammen med programlederen:

Skoda Norge kastet seg også på med et lite stikk til sin konkurrent:

Elektrisk kraftpakke

Likevel var det litt av en kraftpakke Tesla presenterte. Den billigste utgaven får du fra kr 370.000 kroner. Den får du med bakhjulsdrift, 400 km i rekkevidde, gjør unna 0-100 km/t på 6,5 sekunder og tauer opptil 3,1 tonn.

Ønsker du firhjulstrekk, må du ut med 460.000 eller 640.000, avhengig av hvor lang rekkevidde du ønsker. Den billigste får du med 482 km og den dyreste får opptil 800 km i rekkevidde.

De to dyreste utgavene kan taue henholdsvis 4,5 tonn og 6,3 tonn. Samtidig fikser de sprinten fra 0-100 km/t på 4,5 og 2,9 sekunder. Toppfarten for de tre versjonene er 177 km/t, 193 km/t og 209 km/t.

Ladeeffekten blir på 250 kW for alle tre.

Størrelsen

Teslas cybertruck får følgende dimensjoner: 5,888 mm lengde, 2,027 mm bredde og 1,905 i høyde. Bakkeklaringen er på 40 cm.

Til sammenligning er en Toyota Hilux 2018: 5,335 mm lang, 1,855 mm bred og 1,820 mm høy. Det betyr at cybertruck vil bli en merkbart større pickup.

Cybertrucken får oppbevaringsplass på 2,8 kubikkmeter på planet.

Aksjen gikk på en smell

Aksjen til Tesla gikk ned rundt 6 prosent den samme dagen som lanseringen av pickupen. I tillegg til de mange reaksjonene på designet, hadde også selskapet en uheldig episode når de skulle vise fra el-truckens uknuselige rute:

Det er forventet at produksjonen skal i gang i løpet av 2021. Før den tid skal selskapet produsere Model Y, som sannsynlivis kommer høsten 2020.