Batteriene i elbilen utgjør en ny type utfordring for brannmannskapene.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
Brann i elbilbatterier skjer sjeldent når man sammenligner med diesel- og bensinbiler. Likevel er branner i batteripakkene til elbilene annerledes og særlig krevende for brannmannskapene.
– Det er et veldig brennbart stoff som gjør at det blir en voldsom røykutvikling og veldig høy temperatur. I tillegg inneholder røyken giftige gasser, og det må veldig store mengder vann til for å slokke en slik brann, sier seksjonsleder Tommy Kristoffersen i Bergen brannvesen til TV2.
Siden 2016 har det vært 60 elbil-branner, viser tall fra Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB).
Må øke kompetansen
De siste årene har elbil-salget i Norge eksplodert. Den beste salgs-måneden i løpet av 2019 var andelen elbiler av nybilsalget på over 50 prosent – mye takket være Tesla Model 3. Totalt ruller det nå over 270 000 elbiler på norske veier.
Det betyr at brannvesenet må øke sin kompetanse på batteri-branner.
– Det gjelder å øke kompetansen på området, og derfor har vi nå tatt initiativ til å samle offentlige og private aktører i en felles workshop, der vi kan samle og bruke kunnskapen til å håndtere brann i slike batteripakker, sier Kristoffersen.
Foto: Elbilforeningen.
