Jaguar gir I-PACE-kundene en tidlig julegave i form av gratis programvareoppdatering som gir økt rekkevidde.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

Får 20 km ekstra i rekkevidde

Den firehjulsdrevne I-PACE er Jaguars første helelektriske bil med en rekkevidde på opptil 470 km på én enkelt lading med 90 kWh-litiumionbatteriet.

Selv om den nye programvareoppdateringen ikke endrer den offisielle rekkevidden, vil dette gi kundene opptil 8 prosent økt rekkevidde avhengig av bruk, noe som tilsvarer 20 km ekstra rekkevidde.

Bruker racing-utgaven for å oppgradere

Jaguar skapte overskrifter i 2018 da de opprettet I-PACE eTROPHY-serien, verdens første internasjonale helelektriske racingserie for produksjonsbiler. Det er denne de nå har brukt for å lære og kunne oppgadere rekkevidden.

Racingserien bruker den helelektriske SUV-en under ekstreme kjøreforhold, og den første sesongen var viktig for å lære mer om holdbarheten og varmesystemene til batteriet og momentfordelingen på AWD-systemet.

For å optimalisere kundeopplevelsen har Jaguars ingeniører også analysert data fra over 80 millioner km med bilkjøring over hele verden.

Må på service

Jaguar Land Rover forhandlerne vil kontakte sine I-PACE kunder for nærmere informasjon og tidspunkt for gratis programvareoppdatering.

Den omfattende endringen inkluderer også forbedret trådløs programvareoppdatering (SOTA). Når den nyeste programvaren er installert vil flere elektroniske moduler motta trådløse oppdateringer, noe som vil gjøre oppdateringer i framtiden enklere.

Programvareoppdateringen innebærer:

  • Firehjulsdrift (AWD): Endringer på momentfordelingen mellom motorene foran og bak leverer økt effektivitet under kjøring med ECO-modus. Systemet vil fortsatt levere permanent AWD.
  • Temperaturstyring: Forbedringer av varmestyringen utnytter Active Vanes-systemet enda bedre, og lukker vanes oftere for å optimalisere aerodynamikken.
  • Batterikapasitet: Oppdateringene lar batteriet kjøre på lavere ladestatus enn tidligere uten at dette påvirker kjøreegenskapene, holdbarheten eller ytelsen.
  • Regenerativ bremsing: Bilens bremser regenererer energi mer effektivt ved høy ladestatus, og energigjenvinningen har økt ved lavere hastigheter for å optimalisere effektiviteten og rekkevidden.
  • Beregning av rekkevidde: Endringer av algoritmen for beregning av rekkevidden leverer mer nøyaktig og konsekvent beregning av bilens rekkevidde samtidig som det legges mer vekt på førerens kjørestil.