Det er elbilselskapet selv som hevder de får 20-25 prosent mer effektive batterier enn konkurrentene.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
Det er disse batteripakkene som elbilselskapet skal bruke i sin R1T pickup og R1S SUV, skriver nettstedet Insideevs.
– Vi har det vi tror er for tiden de høyeste volumetriske energitetthetsmodulene og -pakken i verden. Det er omtrent 20-25 prosent større energitetthet i wattimer per liter sammenlignet med noe som finnes på markedet i dag, sier Richard Farquhar, visepresident i selskapet.
Det er visstnok teknologien for avkjøling av batteriene som gjør at Rivian ligger helt i front. Dette kan bli avgjørende for Rivian som har fått en ny konkurrent til sin pickup fra Teslas Cybertruck.
Imponerte stort på lansering
Rivian imponerte alle på LA Auto Show i november i fjor med sin elektriske pickup og SUV, som de kaller R1T pickup og R1S SUV
Bilene er ventet å få en rekkevidde på over 640 kilometer fra et batteri på 180 kWh, med flere mindre batterier også tilgjengelig. Null til 100 km/t skal gå på rundt tre sekunder. Påstått kundelevering skal starte i slutten av 2020.

Avslørte pris tidligere i år
Bilprodusenten har tidligere annonsert at R1T elektrisk pickup truck vil ha en startpris på $ 69.000, og R1S SUV vil starte på $ 72,500. Tidligere har administrerende direktør i selskapet Rj Scaring i et intervju med greentechmedia avslørt mer om prisene til Rivian-elbilene.
Prisene gjelder for basismodellene med mindre batteripakker (mindre rekkevidde), men de bilene vil ikke være tilgjengelig fra starten av. Dette er viktig å merke seg, siden Rivian også har lovet biler med massive batteripakker og over 600 kilometer rekkevidde.
Rivians administrerende direktør innrømmer i intervjuet at bilprodusenten ennå ikke har gitt ut prisinformasjon for langdistanse-kjøretøyene. Men han gjør det klart at her vil Rivian tilby varianter som starter under $ 90.000 (ca. 775 000 norske kroner).
