Alt du trenger om vite om elbilen Polestar 2.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

Konkurransedyktig pris

På sine egne nettsider har Polestar informasjon om pris på elbilen fra kr. 478.000 og første levering fra mai 2020.

Det er ikke lenge siden at Volvos elbilmerke Polestar 2 slapp nyheten om at Norge blir ett av de to prioriterte landene for elbilen og avslørte produksjonsstart for elbilen fra tidlig 2020 i Kina.

Du har mulighet til å gjøre valg som koster noen titusener. Hvis du ønsker en annen lakkfarge enn svart, så må du ut med 9000 kroner for enten «snow», «Magnesium», «Thunder», «Moon» eller «Midnight». Hvilken farge du velger på lakken, vil også ha innvirkning på hva slags farge interiøret får.

Det meste er inkludert i standard-pakken, men du kan velge å legge til 50 000 ekstra for perfomance-pakken, som gir deg blant annet oppgradert bremsesystem, tilpassede dempere og 20 tommers felger.


Foto: Roy Olav Høynes

Du kan også velge å gå for nappalær-interiør som koster det 40 000 kroner. Den dyreste pakken vi klarte å sette sammen kom på 568 000 kroner.

De aller fleste kommer nok bare til å legge på maksimalt maks 9000 kroner når de bestiller, for å endre fargen på lakken. Det gir en pris på totalt 487 000 kroner for Polestar 2.

Sammenlignet med de tøffeste konkurrentene som Ford Mach-E og Tesla Model 3, så ligger Polestar 2 konkurransedyktig priset. Den argeste konkurrenten, Telsa Model 3, med firehjulstrekk og rekkevidde på 560 km, koster 474 000 kroner – nesten identisk pris som Polestar 2.

Rekkevidde på 500 km

Med en offisiell rekkevidde på 500 kilometer, firehjulstrekk, 408 hestekrefter og 0-100 km/t på under 5 sekunder, så skal denne gi Tesla en hardere kamp om kundene. Effekten er på 300 kW og du får 660 i dreiemoment.

Foto: Roy Olav Høynes

Omtrent samme størrelse som Tesla Model 3

Bilen har to elektriske motorer og 78 kWh batterikapasitet. Ladeeffekten ligger på 150 kW, som er det samme som Jaguar I-PACE og Model 3 ligger på.

I størrelse er den svært sammenlignbar med Tesla Model 3 med sine 4607 millimeter lang, 1478 millimeter høy og 1800 millimeter bred, med en hjulbase på 2735 millimeter. Det gjør den drøye åtte centimeter kortere og litt smalere enn en Tesla Model 3. Til gjengjeld sitter du litt høyere i Polestar 2 enn i Tesla’en.

Plass i bagasjerom er oppgitt til 404 liter pluss 34 liter i front. 
I tillegg får mulighet til å montere hengerfeste.

Koblet til Google

Polestar 2 blir den første bilen som noen gang er koblet til Googles operativsystem. Du får gjennom den amerikanske søkegiganten tilgang til Google assistant, Google maps og andre Google-apper.

Bilen vil også komme med AppleCarPlay.

Foto: Polestar

Showroom i Norge

I det nyåpnede showroomet i Øvre Slottsgate 2 i Oslo, skal potensielle kunder få mulighet til å ta en nærmere titt på elbilen Polestar 2, som i 2020 er leveringsklar for norske kunder. Hos Polestar vil du møte produkteksperter som kan svare på alt du lurer på om elbilen. Selve bestillingen gjøres på nettet.


Foto: Roy Olav Høynes

Satser stort i Norge

Polestar har planer om å åpne ytterligere tre Polestar Spaces for å øke merkets dekning i 2020,

Polestar har valgt at merket også skal etableres i Stavanger, Bergen og Trondheim og representeres av henholdsvis Kverneland Bil, Frydenbø og Nardo Bil. Polestar Space i Oslo kommer Polestar til å drifte selv.