Volvo er godt i gang med å planlegge fabrikken som skal produsere batterier til den helelektriske XC90.
Produksjonen av nye XC90 skal starte i 2022, og allerede høsten 2020 skal Volvo starte arbeidet med å bygge den nye fabrikken i Sør-Carolina i USA, skriver The Post and Courier.
Satser stort
Alle Volvos modeller blir tilgjengelige som Recharge-biler, helelektriske biler, fra den minste SUVen XC40, via 60-serien til selve flaggskipet, XC90. For å møte den forventede etterspørselen etter Recharge-bilene, skal Volvo Cars tredoble produksjonskapasiteten for elektrifiserte biler.
Vi vet ikke mye om rekkevidde eller batteriet for XC90, men en av lederne i Volvo har hintet litt om batteriet.
– Størrelsen på batteriet er i utgangspunktet hele bunnen av bilen. Du må ha mye kraft, sier Dallas Bolen, en leder i Volvos produktlanseringsgruppe.
XC40 kommer første
Men før en el-utgave av XC90 kommer til Norge, så kan vi glede oss til XC40 som kommer i 2020 på norske veier.
– Vi har hatt 9000 på interesseliste etter at bilen ble vist fram første gang og mange av disse gleder seg til å bestille elbil fra Volvo i dag, sier Trosby.
XC40 har to motorer, en foran og en bak, og kommer med AWD (firehjulsdrift) som standard. Batteriet i XC40 er på 78kWh (nominelt) og Volvo har foreløpig estimert en rekkevidde på over 400 kilometer i henhold til typegodkjenningen WLTP.
De to motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm. Bilen går fra 0 – 100 på 4,9 sekunder. Det blir mulig å bestille XC40 Recharge Pure Electric med tilhengerfeste og tillatt tilhengervekt er 1500 kilo.
