På den nylig avholdte teknologi-messen CES i Las Vegas i USA, presenterte Nissan det nyutviklete firehjulsdriftsystemet e-4ORCE med to motorer. Systemet ble vist på merkets første fullelektriske crossover SUV-konsept – Ariya.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

Norges mest solgte elbil er Nissans Leaf som det ruller snart 60 000 av på norske veier. En ting Leaf’en har manglet, har vært firehjulsdrift. Nå tar Nissan grep for framtiden, for å hamle opp men konkurransen fra blant annet Tesla, Ford, Skoda og Audi.

Kommer på Nissan Ariya

Det nye firehjulsdriftsystemet, e-4ORCE, vil bli tilgjengelig på den kommende Nissan Ariya, som ble vist på CES-utstillingen, og som får sin verdenslansering senere i 2020.

– e-4ORCE-teknologien sørger for presis manøvrering og stabilitet, noe som gir førere økt trygghet samtidig som kjøringen blir mer spennende enn tidligere. Teknologien forbedrer kjøreopplevelsen gjennom svinger og gir økt trekkraft på glatt underlag samtidig som hele kjøreopplevelsen blir bedre, sier Takao Asami, Senior Vice President of Research and Advanced Engineering hos Nissan.

Nissan har ikke bekreftet noe om rekkevidde hittil, men fagbladet Autonews har tidligere hevdet at elbilen vil få en rekkevidde på rundt 500 km når den kommer på markedet i 2021. Prisen hevder fagbladet vil være rimelig, og helt sikkert sammenlignbar med Tesla Model Y, Skodas framtidige el-SUV og Fords Mustang-inspirerte el-SUV. 

Smidigere og mer stabil

Teknologien er utviklet fra momentfordelingssystemet på Nissan GT-R ATTESA E-TS og d 4X4-systemet på Nissan Patrol. Ingeniørene har utviklet e-4ORCE spesielt med tanke på gjøre elbilens motoreffekt og bremseytelse smidigere og mer stabil.

e-4ORCE sørger for å redusere elbilens krenging ved å bruke regenerativ bremsing fra motorene foran og bak, noe som gjør bykjøring mer komfortabelt. Dette bidrar også til å optimalisere motorstyringen på ujevnt underlag ved å redusere uregelmessige bevegelser for å opprettholde kjørekomforten, hevder selskapet selv.