Ambisjonene er skyhøye for den nye elbilen Lexus UX 300e. Modellen, som vil komme på norske veier i oktober 2020, har som mål å doble salget av nye Lexus-biler i Norge.
– Vi får UX 300e til Norge i oktober. Da er vi faktisk også det aller første markedet i Europa. Ambisjonen vår er å selge 1.000 eksemplarer i år og responsen fra kunder har så langt vært svært god, selv om vi ennå ikke har startet markedsføringen av bilen. Ambisjonen for 2020 totalt sett er å selge rundt 1.700-1.800 Lexus her hjemme. Elektriske UX blir altså en svært viktig bil for oss, forteller Espen Olsen som er informasjonssjef for Lexus og Toyota i Norge til abcnyheter.no.
Bilen vil ha en rekkevidde på 400 kilometer og innstegsmodellen koster fra 359.000 kroner. Det er viktig å merke seg at rekkevidden er målt etter den mer optimistiske målemetoden NEDC, som nå er erstattet av WLTP. Det betyr at rekkevidden nok vil bli nedjustert noe, når den blir godkjent for det europeiske markedet.
Maks ladeeffekt ligger på 50 kW. Det er en del lavere enn hos konkurrentene og kan sammenligne med elbilene som kom for noen år siden. For eksempel ligger Hyundai Kona, som er billigere og har lengre rekkevidde, på en teoretisk makseffekt på 100 kW.

Pris og utstyrsversjoner
Du kan velge mellom tre prisklasser og utstyrsversjoner hvis du velger å kjøpe en el-Lexus.
- Comfort: 359.000 kroner
- Premium: 398.900 kroner
- Luxury: 444.900
Bilen kan kobles til smarttelefoner gjennom en egen app, så sjåfører kan sjekke batteristatus, lading og rekkevidde, noe som er helt standard på moderne elbiler.
Ladekontroller er også utformet med en timerfunksjon som informerer eieren om når bilen er fulladet, eller som hjelper eieren med å planlegge lading basert på når bilen skal kjøres neste gang. Appen lar også eieren styre funksjoner som klimaanlegg, setevarme og vindusvarme.
Tøff konkurranse
Lexus har i åtte år på rad vunnet den prestisjetunge utmerkelsen «Autoindex», som måler bilbransjens mest fornøyde kunder. Med en elbil i modellrekken har Lexus i Norge ambisjoner om å holde seg i toppen.
Det kan bli svært vanskelig for selskapet i 2020, når bølgen med billige el-SUV’er med bedre rekkevidde og i samme prisklasse skal leveres til Norge.
Den tøffeste konkurransen blir fra Ford Mach-E, Tesla Model Y, Skodas nye el-SUV og Peugeot e-2008.
UX 300e kommer i salg på det europeiske og kinesiske markedet i 2020, og i Japan tidlig i 2021. I Norge leveres de første kundebilene fra oktober 2020.
Foto: Lexus
