Nå bekrefter Volkswagen (VW) at ID.BUZZ blir en av deres første selvkjørende biler fra 2020.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

Volkswagen går tilbake til sine røtter og sin ikoniske hippie-van med sin helelektriske el-van ID.BUZZ.

På teknologimessen CES i Las Vegas, bekreftet den tyske giganten at de planlegger en selvkjørende versjon av ID.BUZZ. Den skal kunne brukes til å levere pakker og til å frakte folk som en minibuss, ifølge nettestedet Electrek, som har pratet med sjef for selvkjøring, Alex Hitzinger, i VW.

Testingen vil starte allerede i år, og planen er at ID.BUZZ skal brukes til å frakte fotball-fans under fotball-VM i Qatar i 2022.

De selvkjørende versjonene av ID.BUZZ vil komme i tillegg til utgaver som er tilpasset privatmarkedet

Lang rekkevidde

Det var i Arendal sentrum under Arendalsuka, Norges største politiske møteplass, at Volkswagen for første gang stilte ut deres nye el-van ID.BUZZ i Norge i fjor høst. De som tok turen dit fikk bekreftet at vi kan glede oss til den kommer i 2022.

Rekkevidden er opptil 600 kilometer, forklarte Frank Welsch, Volkswagens utviklingssjef når elbil-konseptet ble presentert tilbake i 2017.

Med en ladeeffekt på 150 kW tar det rundt tretti minutter å lade batteriet til 80 prosent. Lithiumbatteriet har en kapasitet på 111 kWh.

To elmotorer sørger for en samlet effekt på 369 hestekrefter. Det skal gi 0-100 km/t på rundt fem sekunder og toppfart på 160 km/t.

God plass

Konseptbilen har plass til åtte seter, noe som gjør den til romsligere enn noen annen elbil på markedet. Bilen har en lengde på 494 cm, en bredde på 198 cm og en høyde på 196 cm. Akselavstanden er på hele 330 cm, og har et bagasjerom som tar fra 660 til 4600 liter.

Satser på teknologi

Innvendig finnes ikke lenger et vanlig førermiljø. I stedet prosesserer ID.BUZZ viktig informasjon ved hjelp av AR (Augmented Reality), Head-up Display i førerens synsfelt – i 3D, i et virtuelt format på veien. Funksjoner som infotainment og klimaanlegg styres med et avtagbart nettbrett. De viktigste funksjonene for å kjøre bilen selv finnes imidlertid på rattet. Den indre delen av rattet er ikke utrustet med knapper, men består i stedet av en slags berøringsskjerm.

Foto: Volkswagen