Produktsjef i Dekkmann, Torleiv Haukenes, mener elbileiere må tenke nytt om dekkene sine. – Tiden hvor nesten alt fokus har vært på rullemotstand er forbi. Nå er det på tide å tenke mer på sikkerhet, sier han.
Antallet elbiler i Norge har eksplodert de siste årene, og så fort elbilene inntok norske veier kom også dekktipsene for elbileiere. Og da var det et ord som gikk igjen, nemlig rullemotstand. Jo mindre rullemotstand i dekket, jo bedre rekkevidde på batteriet med det resultat at man kan kjøre lenger. Nå mener produktsjef i Dekkmann, Torleiv Haukenes, at det er på tide å tenke nytt for de fleste elbileiere.
– Det å lage et dekk dreier seg om kompromisser. Det er umulig å lage et dekk som er best på alt, og skal du har et dekk som har svært lav rullemotstand så må du ofre noe. Og det du ofte ofrer er bremselengde på våt asfalt. Jeg kjører selv en tung elbil, og prioriterer sikkerhet med gode bremseegenskaper fremfor rullemotstand og rekkevidde.
Haukenes mener vi kan dele elbilene inn i to grupper. De mindre bilene med kort rekkevidde som stort sett brukes i byene, og de større familiebilene med lang rekkevidde.
– De første elbilene som kom på markedet var gjerne små bybiler, og for de er det helt greit å ha mye fokus på rullemotstand. Hvis rekkevidden er på rundt ti mil, så kan noen kilometer ekstra på grunn av lav rullemotstand i dekkene bety en del. Dette er også biler som stort sett kjører på små veier og i lave hastigheter.
De siste årene har det imidlertid kommet en rekke store og elektriske familiebiler på markedet, og det er her Haukenes mener mange må tenke nytt.
– Vår erfaring fra våre Dekkmann-avdelinger er at mange ikke har forstått at tunge og store elbiler trenger dekk som har så gode egenskaper som mulig når det kommer til unnamanøver og nedbremsing på våt vei, for eksempel. For mange av de som har en stor elbil har for stort fokus på rullemotstand etter vår mening. Har du en elbil med en rekkevidde på rundt 50 mil, så anbefaler vi at man heller ofrer noen få kilometer ved å velge bort et dekk med lav rullemotstand, og heller ta hensyn til at man har en tung bil som må ha så sikre dekk som mulig.
