Hyundai Motor Company vil vise fram sitt nye elbilkonsept Prophecy under bilutstillingen i Genève i mars. Den nye modellen er et utstillingsvindu for selskapets nyeste designretning. Elbilkonseptet avdukes 3. mars

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

Navnet Prophecy reflekterer konseptbilens formål, nemlig å definere retningen for Hyundais fremtidige design. Dette samtidig som den etablerer seg selv som et designikon for Hyundais helelektriske portefølje, skriver Hyundai i pressemeldingen.

Konseptet har en såkalt «boat-tail»-linje skapt av bilens bakre paneler, og denne en komplementert av en integrert spoiler og baklykter med piksellamper.

– Prophecy følger ikke trender, men fremhever i stedet tidløs skjønnhet som vil stå seg over tid, sier SangYup Lee, som leder Hyundais globale designsenter.

Investerer 87 milliarder dollar

Hittil vet vi svært lite om konseptet til Hyundai, men bilprodusenten har store planer framover

Hyundai skal investere hele 87 milliarder dollar de neste fem årene, som skal bidra til den store elbil-satsingen. Hyundai-konsernet kommer til å fordele de 23 elbilene på de tre merkene de eier: Hyundai, Kia og Genesis.

11 nye elbiler

Det var vise-styreleder i Hyundai, Euisun Chung, som meldte dette på starten av nyåret. 11 av disse 23 elbilene vil være nye elbiler fra bilprodusentene, i tillegg til allerede kjente Hyundai Kona og KIA e-niro, for å nevne to av de meste kjente her til lands.

I fjor hadde Hyundai-konsernet 11 elbiler du kunne velge mellom, og den første, nye helelektriske elbilen som blir lansert kommer i 2021. I tillegg skal konsernet innføre en nye elektriske plattform. Den skal alle elbilene fra 2024 bygges på.