20 elbiler ble kjørt samtidig for å teste vinter-rekkevidden.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

De 20 elbilene ble kjørt fra Oslo mot Dombås, videre øst mot Folldal og til slutt vendte de sørover. Temperaturen varierte fra minus seks til pluss tre grader under rekkeviddetesten, som fagbladet Motor og NAF gjennomførte.

Alle elbilene i testen ble kjørt helt tomme for batteri.

Ikke overraskende toppet Tesla med sine tre modeller når man måler antall km i rekkevidde. Model S er elbilen som har lengst rekkevidde i testen.

Men hvis man ser på elbilene med over 400 km i oppgitt rekkevidde, så er det Hyundai KONA som har den minste differansen mellom oppgitt rekkevidde og reell rekkevidde i testen.

Hyundai KONA får kun 44,5 km i korterere rekkevidde i vinter-testen til Motor.

Dette er rekkevidden NAF/Motor fikk:

BilOppgitt WLTP-rekkeviddeKm i vår test
Tesla Model S610 km469,8 km
Tesla Model 3560 km404,4 km
Tesla Model X507 km419,6 km
Jaguar I-Pace470 km333,8
Kia e-Niro455 km360,2 km
Kia e-Soul452 km352 km
Hyundai Kona449 km404,5 km
Opel Ampera-e423 km296,9 km
Mercedes EQC417 km307 km
Audi e-tron Quattro 55 415 km341,1 km
Renault Zoe395 km313,8 km
Nissan Leaf 62 kWt385 km298,6 km
Audi e-tron Quattro 50332 km259 km
Hyundai Ioniq311 km269,3 km
BMW i3310 km245,8 km
Nissan Leaf 40 kWt270 km208,9 km
Volkswagen e-Golf222 km198,1 km
Volkswagen e-Up!251 km226 km
Seat Mii Electric260 km226,6 km
Skoda Citigo-e260 km220 km