Ett år etter at Audi lanserte ladetjenesten e-tron Charging Service, blir det nå bedre betingelser for kundene. Det åpner for lynlading hos IONITY for 3,20 kr/kWh.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
Ved langkjøring, for kunder som velger Audis ladekort med såkalt Transit-tariff, får e-tron kundene en pris hos IONITYs ladepunkter på kr 3,20 kr/kWh.
Tidligere i januar ble det kjent at hurtigladeselskapet IONITY, som ble etablert av Volkswagen-gruppen, Daimler, Ford og BMW, skrur opp prisene på sine stasjoner i Norge og resten av Europa.
Introduksjonstilbudet med 80 kroner for en ladeøkt utgår, og den norske prisen skal bli 8,40 kroner per kWh. Det gjør at det fort vil koste over 20 kroner per mil å kjøre større elbiler. Dyrere enn bensin og diesel.
Prisøkning gjelder for kundene som velge drop-in-lading, og mye av prisendringene handler om at ladeleverandøren ønsker å få elbil-eierne over på abonnement som Audis ladekort.
To abonnement
Audi tilbyr to ulike abonnement. City-abonnementet er først og fremst rettet mot urbane pendlere, med en basisavgift på 49 kr per måned. Det gir tilgang til AC-lading (normallading, opptil 22 kW) for 1 kr/min, DC-lading (hurtiglading) for 2,50 kr/ min. Hos Grønn kontakt er prisene for AC-lading 0,10 kr/min + 2,50 kr/kWh, og for DC-lading 1,25 kr/min + 2,90 kr/kWh.
For de som ofte kjører langturer, anbefaler Audi såkalt Transit-abonnement. Det koster 189 kroner pr. måned, men alle nye e-tron-eiere får 12 måneder grunnavgift inkludert i bilkjøpet. Prisene for vanlig AC- og DC-landing, og hos Grønn Kontakt, er tilsvarende City tariffen. I tillegg gir Transit-avtalen tilgang til høyeffektlading hos IONITY til spesialprisen 3,20 kr/kWh. Dette er ladepunkter som legger til rette for betydelig kortere ladestopp, hvor bilen er klar for ny etappe etter rundt en halvtimes lading.
