Bruktprisene for elbiler har større fall enn for sammenlignbare bensin- og dieselbiler, viser ferske tall fra Finn.no.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
– De har en vesentlig dårligere utvikling enn for eksempel bensin- og dieselbiler i samme segment. Dette kan nok også begrunnes med at utviklingen har gått ekstremt raskt, spesielt hva gjelder rekkevidde, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler i Finn motor til Teknisk Ukeblad.
For en fem år gammel elbil har prisfallet vær på 30 000 kroner, hvis du sammenligner 2017 med 2019. Tilsvarende dieselbil har i samme periode faktisk økt i pris med omtrent 15 000 kroner. Samme trend ser man også for tre å gamle elbiler.
Taper seg mer i verdi
Finn.no har sett på bruktpris-utviklingen for elbilene Volkswagen e-Golf, BMW i3, Renault ZOE og Nissan LEAF. De har sammenlignet med snittprisen for brukte diesel-, hybrid- og bensinbiler i samme segment. Tallene viser tydelig at elbilene, spesielt tre og fem år gamle elbiler, taper seg mer i verdi.
Det har naturlig årsaker, mener Ryhjell hos Finnn.no:
– For, mens det på en bensinbil kanskje har kommet en facelift eller lignende i løpet av 5 år, har elbilen på sin side kanskje økt rekkevidden med 30-40-50 prosent. Legger man til volumveksten her, er det naturlig at prisene må ned for at folk skal være interessert i å kjøpe – eller for å treffe en annen gruppe kjøpere, forklarer han.
Se flere tall og mer detaljert info hos Teknisk Ukeblad.
Foto: NAF
