I januar kjøpte morkonsernet til Bavaria, Hedin Automotive, seg inn i mobilitetsselskapet Imove. Imove lar kunder abonnere på elbil helt uten bindingstid, med tilgang til «hyttebil» når bybilen ikke strekker til. Nå tilbyr Bavaria også nesten nye BMW i3 i en abonnementsavtale for dem som ønsker mer fleksibilitet og forutsigbarhet.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
– Kundeønsker og -preferanser endrer seg like fort som verden rundt oss, og vi opplever at trygghet i form av tilgang til egen bil er viktigere enn noensinne. Vi ser også at usikkerheten i økonomien påvirker bilbruk og preferanser i finansiering. Noen kunder ønsker kanskje mindre kapitalbinding og fleksibilitet uten binding, og vi må sørge for at vi er relevante for kunden også i morgen, sier Hallvard Vikeså, administrerende direktør i Bavaria Norge.
Forutsigbart og enkelt
Abonnement er en ny og enkel måte å ha bil på. Bilabonnementet gir den samme økonomiske forutsigbarheten som leasing, men med frihet til å bytte bil ved endring i, eller avslutte eller forlenge abonnementet når som helst. I de tilfellene bybilen ikke strekker til, får Imove-kundene tilgang til en større «hyttebil. I prisen inngår alt bortsett fra bompenger, drivstoff og parkering. Det betyr at man ikke trenger å ha noen bilutgifter i perioder når man ikke trenger bil.
Imove tilbyr bilabonnement for både forbruker- og næringsmarkedet. Tjenesten ble lansert i Bergen, men ble raskt rullet ut til resten av Norge. I den senere tid har selskapet opplevd voldsom vekst.
Samarbeider med Finn.no
– Bilabonnement er en naturlig forlengelse av vår ambisjon om å være overraskende annerledes og merkbart bedre. Det innebærer at hele tiden må utfordre oss selv og tenke nytt. Vi opplever en tydelig endring i markedet siden korona-utbruddet, og ønsker derfor å teste abonnement som vi gi et enklere, mer fleksibelt og forutsigbart bilhold. Mange opplever nå permitteringer og en usikkerhet knyttet til fremtiden, og vi må derfor endre oss for å tilpasse oss kundenes ønsker og behov, sier Morten Dahle, salgs- og markedsdirektør i Bavaria Norge.
Bilabonnement fra Bavaria er et eksperiment som selskapet tester sammen med Imove og Finn Motor.
– Siden bilabonnement er et helt nytt konsept for veldig mange er det viktig for oss å teste og lære, og synes eksperimentet vi har med FINN motor og Imove er kjempespennende. Besøkende på Finn.no vil finne en introduksjon til bilabonnement på utvalgte annonser, hvor de kan velge mellom å kjøpe bilen eller abonnere på den. Eksperimentet vil fortelle oss om kundene som ser på og eventuelt kjøper bil via FINN også kan være interesserte i et bilabonnement. Det er også spennende å se hvordan Imove og FINN fasiliteter denne typen åpen innovasjon mellom ulike aktører i bilbransjen. Det er vi en stor tilhenger av, fortsetter Dahle.
Trygghet i en usikker tid
– Gjennom bilabonnement oppleves bilen helt som sin egen. Det er tross alt bilen man har stående hjemme i garasjen, monterer egne barneseter i og man vet er tilgjengelig hver gang man trenger den. Samtidig kan man bytte den ut eller levere den tilbake, uten å være bundet av bindingstid. Det gir en økonomisk trygghet og forutsigbarhet i en usikker tid hvor mange er bekymret for egen økonomi. Bilene kan bestilles hjemme i sofaen, og leveres hjemme, sier Gunnar Birkenfeldt, Business Developer i Imove.
