Renaults Zoe blir 20 000 kroner billigere, og elbilen med 395 km i rekkevidde får nå en startpris på 229 000.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

«I en tid der mange bilaktører øker sine priser gjør Renault det motsatte» er budskapet fra Renault når de lanserer sin nye sommerkampanje med priskutt.

Priskutt på maksimalt 20 000 kroner

Hvor stort priskuttet blir, avhenger av om du velger to eller en ladekabel når du kjøper elbilen. Zoe kommer vanligvis med to typer ladekabel. En for TN-strømnettet og en for IT-nettet. Det er kun på det eldre strømnettet du trenger den sistnevnte kabelen. Og med flere og flere elbileier som installerer hjemmeladere, eller som lader på ladestasjoner, så har etterspørselen etter kabel for IT-nettet blitt lavere, hevder Renault.

Hvis du kutter den sistnevnte kabelen, sparer du 10 000 kroner på et kjøp av Zoe. Det kommer i tillegg til 10 000 kroner ekstra som de kutter uavhengig av dette. Totalt altså 20 000 kroner i prisrabatt, noe som gir er startpris på 229 000 kroner.

Hvorfor kutter de prisen nå?

Hvordan kan Renault kutte prisene i en tid hvor andre bilmerker må heve prisene med flere tusen kroner? Det er sannsynligvis fordi Renault har hatt en del biler på lager, fordi deres salgsmodell har vært annerledes enn resten av elbilmarkedet. Renault sin strategi har vært billige elbiler med kort leveringstid. Det betyr at de har hatt mange elbiler på lager til enhver tid, noe som kan ha ført til et fullt lager.

Renault sin nyeste versjon av Zoe har et batteri på 52kwh. Zoe har en rekkevidde på 395 km, som er betydelig bedre enn tidligere versjoner. Den forrige hadde 300km rekkevidde.