Milliardær og investor, Bjørn Rune Gjelsten, vil sammen med Agder Energi, satse stort på elbil-batterier.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

– Batterifabrikker har behov for enorme mengder kraft. Det har Norge. Og Sørlandet er nært det europeiske markedet. Geografi er avgjørende viktig hvis vi skal lykkes, sier Bjørn Rune Gjelsten til Dagens Næringsliv.

Det er elbiler og skip som skal få muligheten til å kjøpe de norske batterier som bli produsert på Sørlandet.

Store penger

Steffen Syvertsen, adm. direktør i Agder Energi, er overbevist om at dette kan bli en industrieventyr i framtiden:

– Analyser viser at det kan omsettes battericeller for over 1000 milliarder kroner. Norge har et fortrinn siden vi allerede har prosessindustri i verdensklasse og fornybar kraft, sier han.

Store kostnader

Det blir ikke billig å starte batteriproduksjonen. Det er estimert at fabrikken vil koste 5 milliarder kroner å bygge, og første byggetrinn kan stå klart fra 2023. Det er uvisst når endelig batteriproduksjon kan være i gang. Men investoren er sikker på at bilmarkedet ønsker seg en norsk batteriprodusent.

– Europeiske bilfabrikker mangler batterier og de vegrer seg for å bli avhengig av kinesiske batterier. Koronakrisen har fremskyndet det åpenbare: Vi kan ikke lenger være avhengig av Asia, sier Bjørn Rune Gjelsten til DN.