Utslippstallene synker og drivstoffslaget stuper. Nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB), tyder på at Norge ligger an til å nå klimamålet for 2020. En av hovedårsakene er elbiler.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

Den stadig økende elbilandelen i Norge begynner nå å gjøre seg gjeldende både på statistikker for klimagassutslipp og for drivstoffsalg.

I fjor gikk salget av diesel og bensin nedover for tredje år på rad her i landet. I år ligger Norge for første gang an til å nå klimautslippsmålene vi har satt oss.

Historisk fossilnedgang

– Dette er gode nyheter, og elbil har mye av æren. I april nådde elbilene i Norge en milepæl, ved å utgjøre over 10 prosent av den samlede bilparken. Inntoget av elbiler vises nå tydelig i drivstoffstatistikken, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Det er historisk at det samlede salget av diesel og bensin i Norge har falt tre år på rad, og en vesentlig grunn er den økende elbilandelen.

– Nedgangen de siste tre årene er faktisk større enn nedgangen under oljekrisen i 1974, etter børskrakket i 1987 og finanskrisen – til sammen, fastslår Berge.

Elbilpolitkken gir resultater

Siden petroleumsstatistikken startet i 1952 har derimot hovedtrenden vært at salget av bensin og diesel har gått jevnt og trutt oppover, som regel med en økning hvert eneste år.

De eneste unntakene fra dette mønsteret frem til elbilsalget i Norge tok av, har vært forårsaket av kriser:

  • Nedgangen under oljekrisen i 1974: -157 millioner liter
  • Nedgangen etter børskrakket i 1988 og 1989: -7 og -21 millioner liter
  • Nedgangen etter finanskrisen i 2008 og 2009: -45 og -91 millioner liter

Totalt var nedgangen under disse tre krisene på -321 millioner liter.

Sammenligner vi dette med nedgangen vi har sett de tre siste årene, får vi dette bildet:

  • 2017: -141 millioner liter
  • 2018: -5 millioner liter
  • 2019: -189 millioner liter

Total nedgang 2017-2019: -336 millioner liter.
(Kilde: SSB og Drivkraft Norge)

 – Dette er inspirerende tall som viser at Norges elbilpolitikk har begynt å gi oss håndfaste resultater, konstaterer Unni Berge.