Fra 1. juli ble det full stopp i produksjonslokalene til Byton.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
På fabrikken i Nanjing i Kina er det nå full stopp for Byton, skriver nyhetsbyrået Reuters. Fabrikken vil holde stengt ut året melder flere medier. Årsaken skal være koronaviruset:
– Viruset har skapt store vanskeligheter for Byton. Etter nøye overveielser og samtaler mellom våre aksjonærer og styret har vi besluttet å sette i gang en kriseplan fra 1. juli, for å redusere kostnadene og starte en strategisk omorganisering, sier Byton i en uttalelse.
14 000 nordmenn med reservasjon
På ett tidspunkt var det så mange som 14 000 nordmenn som hadde reservert elbilen, men tallet er nok betydelig lavere nå.
Totalt er det gjort 50 000 reservasjoner av elbilen i hele verden, og hele 14 000 av disse er altså gjort i Norge, har Andreas Schaaf, en av salgssjefene i Byton, avslørt tidligere.
På CES-messen hadde de oppjustert tallene til 60000 reservasjoner globalt, ifølge TEK.no.
Spektakulær skjerm
Noe av det mest spektakulære med bilen er 48 tommers skjermen helt i fronten. Skjermen, sammen med andre skjermer i bilen, vil kunne interagere med brukeren på hele fem ulike måte: berøring (ikke på selv skjermen), stemme, ansikt, håndbevegelser og knapper. Den enorme skjermen vil kunne deles i to, slik at passasjeren kan bruke en del og føreren sin egen del.
Muligheten til å spille av video på skjermen vil være begrenset til når elbilen står i ro. Byton kan avsløre nå at de har inngått en avtale Viacom CBS. Det amerikanske selskapet eier tv-kanaler som MTV, CBS og Showtime. Flere avtaler vil helt sikkert komme i framtiden som er bedre tilpasset også det europeiske markedet.
Får to ulike rekkevidder
Elbilen skal leveres med to ulike motorer og batterier. Den minste utgaven får et batteri på 72 kilowattimer (kWh) mens den største er på 95 kWh. De to motoren gir også ulike mengde med hestekrefter. Den slappeste motoren får 272 hestekrefter, og den kraftigeste hele 408. Elbilen leveres både med bakhjulsdrift og med firehjulsdrift, noe som gir denne rekkevidden for de ulike utgavene: Bakhjulsdrift med lite batteri får 360 km og firehjulsdrift med stort batteri får 435 km.
Sprinten fra 0-100 km/t gjør den unna på 5,5 eller 7,5 sekunder, avhengig av hvilken motor du velger.
Den lader med 150 kW effekt på det største batteriet, eller 130 kW på det minste. Det skal fylle batteriet fra 0-80 prosent på 35 minutter.
