Endelig er el-SUVen Nissan Ariya lansert, og det er mye å glede seg til når denne kommer på norske veier.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

 I dag har Nissan lansert elbilen som markerer en ny æra for konsernet, nemlig helt nye Nissan Ariya. Crossover coupeen ligger designmessig svært tett opp til konseptbilen med samme navn, som ble presentert på bilutstillingen i Tokyo i 2019. Lanseringen foregikk som et virtuelt arrangement i nye Nissan Pavilion, i Yokohama i Japan i dag tidlig, norsk tid.

To ulike batteripakker

Ariya kommer med to ulike batteripakker – 63 kW og 87 kW, som sikrer rekkevidde inntil 500 km. Kundene kan velge mellom forhjulstrekk eller det helt nye firehjulstrekksystemet e-4ORCE, som er det mest avanserte Nissan har utviklet til nå.

ARIYA får fem utgaver på det europeiske markedet, inkludert to- og firehjulstrekk-utgaver:

  • ARIYA 63 kWh – forhjulstrekk, 360 km rekkevidde.
  • ARIYA 87 kWh – forhjulstrekk og 460 km i rekkevidde
  • ARIYA e-4ORCE 63 kWh – firehjulstrekk og 340 km rekkevidde
  • ARIYA e-4ORCE 87 kWh – firehjulstrekk og 500 km rekkevidde
  • ARIYA e-4ORCE 87 kWh Performance. Toppmodellen med firehjulstrekk og 400 km rekkevidde

Avansert firehjulstrekk

Med firehjulstrekk får Ariya to elmotorer – en foran og en bak. Nissans mest avanserte system for trekk på alle fire skjuler seg bak betegnelsen e-4ORCE. «e» står for elektrisk og»4ORCE» står for kraft og energi med firetallet som henvisning til firehjulstrekk. Systemet er en videreutvikling av systemet for momentfordeling, ATTESA E-TS-systemet, i Nissan GT-R og intelligent 4X4-system kjent fra Nissan Patrol.

Et regeneringssystem for bremsene på bakhjulene i stedet for – som normalt – på forhjulene minimerer uønskete bevegelser og sørger for at føreren bevarer kontrollen. Momentfordelingen mellom for- og bakhjul optimaliseres ved å kontrollere nedbremsing separat på hvert hjul.

Lading

Ariya benytter COMBO ladestandard i Europa til hurtiglading. Batteriet er væskeavkjølt, så temperaturen kan optimeres i formindelse med lading.

Nissan Ariya 63 kWt-utgaven er utstyrt med en 7,4 kW en-fas lader til hjemmelading. Versjonen med 87 kWt har en 22 kW tre-fas lader til hjemmelading. Ariya kan hurtiglades opp til 130 kW.

Stemmestyring og head-up-display

Ariya får også en av de største head-up-display fargeskjermer i segmentet. Skjermen inneholder samme informasjon som skjermen i midtpanelet. Ved å si «hello Nissan» eller «hey Nissan», kan føreren utføre sine ønsker via stemmestyring.

Instrumentpanelene inneholder både en 12,3″ instrument-skjerm og en 12,3″ midtskjerm praktisk plassert ved siden av hverandre. Skjermene inneholder informasjon om batteriet, rekkevidde, navigasjon med mer. Og de kan også enkelt nås og tilpasses den enkelte førers ønsker.

Ariya er også den første Nissan-modell med trådløs oppdatering av firmware (OTA). Teknologien sørger for automatisk oppdatering av software i bilen, uten at den trenger å oppsøke et verksted.

Ytterligere detaljer om Ariya samt informasjon om prissetting i Europa vil komme senere.

Spesifikasjoner:

Europe-market specificationsAriya (2WD)Ariya (AWD – e-4ORCE)
 63kWh87kWh63kWh87kWh87kWh Performance
Battery Capacity
*Battery capacity estimated, subject to homologation
65 kWh
(nominal)
63 kWh (usable)
90 kWh
(nominal)
87 kWh (usable)
65 kWh
(nominal)
63 kWh (usable)
90 kWh
(nominal)
87 kWh (usable)
90 kWh
(nominal)
87 kWh (usable)
Output160 kW178 kW205 kW225 kW290 kW
Torque300 Nm300 Nm560 Nm600 Nm600 Nm
Acceleration (0-100 Km)7.5 sec.7.6 sec.5.9 sec.5.7 sec.5.1 sec.
Top speed160 km/h160 km/h200 km/h200 km/h200 km/h
Est. range
*Estimation based on WLTP combined cycle
Up to 360 kmUp to 500 kmUp to 340 kmUp to 460 kmUp to 400 km
Length4595 mm
Width1850 mm
Height1660 mm
Weight1.8t – 2.3t (depending on version and equipment)
Wheelbase2775 mm
Luggage Capacity2WD: LHD 468L, RHD 466L
4WD: LHD 415L, RHD 408L
Charging typeCCS (For Europe)
Tire size
(front and rear)
235/55R19
255/45R20 (available as an option)

Foto: Nissan