Hyundai Motor Company åpner i dag et nytt kapittel lansere IONIQ som eget dedikert undermerke for en ny modellrekke av rene elbiler.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

Tre helt nye elbiler

Hyundai vil introdusere tre helt nye og dedikerte elbiler under IONIQ-merket i løpet av de fire kommende årene, og enda flere modeller vil komme i årene som følger. Den hyppige lanseringsplanen er en konsekvens av raskt voksende etterspørsel, og legger i tillegg grunnlaget for Hyundais plan om å være en leder i det globale elbilmarkedet.

– IONIQ som merke markerer et paradigmeskifte for elbilkundene, sier global direktør for markedsføring i Hyundai, Wonhong Cho.

– Med et fornyet fokus på livet i en tilkoblet verden, vil vi tilby elektriske opplevelser som er helt i tråd med en miljøvennlig livsstil.

IONIQ gjenfødes

IONIQ er et velkjent navn i markedet og her til lands. IONIQ er en sammensetningen av ordene «ion» og «unique», og ble først lansert gjennom Hyundais Project IONIQ. Dette er et langsiktig forsknings- og utviklingsprosjekt fokusert på miljøvennlig transport. Basert på dette prosjektet lanserte Hyundai modellen IONIQ i 2016. Nå representerer IONIQ Hyundais stadig økende forpliktelser til bærekraft og innovasjon, og merket vil bli helt sentralt i oppnåelsen av selskapets målsetninger for utslippsfri mobilitet.

IONIQ vil i fortsettelsen bære navnet til de framtidige elbilene fra Hyundai.

IONIQ 5, IONIQ 6 og IONIQ 7

Hyundai vil lansere en portefølje av elbiler med numeriske navn under det nye merket. Partall skal brukes for sedaner, mens oddetall skal brukes for SUVer.

Den første modellen som introduseres under det nye IONIQ-merket er familie-CUVen IONIQ 5 som kommer tidlig i 2021. IONIQ 5 er basert på konseptbilen 45, som ble vist for første gang under bilmessen i Frankfurt (IAA) i 2019. Konseptbilen var en hyllest til Hyundais aller første konseptbil, Hyundai Pony Coupe Concept.

I IONIQ 5 har designerne hentet inspirasjon fra fortiden og integrert dette med banebrytende løsninger, som parametriske piksler. Dette er et helt unikt designelement som Hyundais designere vil benytte i IONIQ-modellene.

I 2022 følger den sportslige sedanen IONIQ 6, som er basert på den elektriske konseptbilen Prophecy som ble vist frem i mars 2020. Deretter følger den store SUVen IONIQ 7 tidlig i 2024. Prophecys eksteriørdesign er karakterisert av en ikonisk silhuett med perfekte proporsjoner.

IONIQ-modellene knyttes sammen av et temaet «Timeless Design». Bilene vil alle være inspirert av fortiden, men samtidig være broen inn i fremtiden.

– IONIQ som dedikert undermerke for elbiler er et stort steg for Hyundai, og for norske kunder vil dette utvilsomt bety et fantastisk spennende utvalg av nye modeller. Hyundai er allerede en leder i elbilmarkedet, og et av Norges mest solgte bilmerker. Med de kommende modellene ser vi frem til å tilby svært innovative og unike elbiler – allerede fra tidlig i 2021, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

E-GMP plattformen

De nye modellene under IONIQ-merket vil alle være basert på Hyundais helt nye «Electric Global Modular Platform», også kjent som E-GMP. Det vil gi bilene svært rask lading og rikelig med rekkevidde.

Den nye dedikerte elbilplattformen gjør også at Hyundai kan tenke helt nytt om bilinteriør, og heller skape «smart living spaces». Dette innebærer blant annet seter med store tilpasnings- og justeringsmuligheter, trådløse tilkoblingsmuligheter og underholdning, og unike funksjoner som hanskerom designet som skuffer.

Strategy 2025

Hyundai Motor Group lanserte nylig gruppens målsetning om å bli en leder på elbiler globalt i 2025 gjennom et årlig salg på én million elbiler, og dermed 10 prosent markedsandel.

Under «Strategy 2025» har Hyundai Motor Company alene en ambisjon om å være en av verdens tre største elbilmerker samme år, med salg av 560.000 rene elbiler og 110.000 hydrogenelektriske biler.