En stor undersøkelse viser at elbil-batteriene holder seg svært bra, men det er forskjeller på elbilene.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
En undersøkelse av 6300 elbiler over flere år viser at batteriene og rekkevidden holder seg bedre enn mange hadde fryktet. Det er Geotab, et amerikansk selskap, som fulgt elbilene over flere år, skriver DinSide som omtalte saken først.
Batteriene taper seg 2,3 prosent i snitt hvert år
Gjennomsnittet for de 6300 elbil-batteriene er at de taper 2,3 prosent i kapasitet hvert år. Hvis for eksempel rekkevidden til elbilen er på 300 km, betyr det i praksis 7 km tapt hvert år. Når det har gått 15 år vil den samme elbilen ha tapt 100 km i rekkevidde.
BMW i3 taper mest rekkevidde
På tre år er det BMW i3 som taper seg mest i rekkevidde, ifølge Geotab. Det er 2017-modellen som peker seg ut i undersøkelsen der den går ned til 84 prosent kapasitet på tre år.
I den positive enden av skalaen finner vi KIA Soul, Renault Kangoo og Tesla Model X som har fra omtrent 97 prosent kapasitet batteri igjen etter tre år.
Gjenværende kapasitet i elbilbatteriene (i prosent):
Bil | Årsmodell | 1 år | 2 år | 3 år |
BMW i3 | 2017 | 94,1 | 88,1 | 84,1 |
BMW i3 | 2018 | 98,4 | 97,3 | – |
Ford Focus EV | 2014 | 97,9 | 95,9 | 93,8 |
Kia Soul | 2017 | 99,6 | 99,1 | 98,8 |
Mercedes B-Klasse EV | 2018 | 98,8 | 98,0 | – |
Nissan Leaf | 2013 | 97,0 | 94,0 | 92,1 |
Nissan Leaf | 2017 | 98,0 | 96,0 | 94,7 |
Renault Kangoo ZE | 2014 | 99,2 | 98,3 | 97,7 |
Tesla Model 3 | 2018 | 99,8 | 96,8 | – |
Tesla Model S | 2015 | 99,2 | 96,7 | 95,4 |
Tesla Model S | 2017 | 99,1 | 97,4 | 95,9 |
Tesla Model X | 2016 | 99,7 | 95,9 | 93,4 |
Tesla Model X | 2017 | 98,9 | 97,6 | 96,9 |
VW e-Golf | 2017 | 98,8 | 97,7 | 96,9 |
Foto: Elbilforeningen
