Den elektriske offensiven til Volkswagen fortsetter: Serieproduksjonen av ID.4 er i gang, og verdenspremieren blir i slutten av september.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
Utvider sitt elektriske tilbud
– Med ID.4 utvider Volkswagen sitt tilbud med en elektrisk bil i det segmentet som vokser raskest i verden: klassen for de kompakte SUV-ene, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen.
Etter ID.3 er dette den andre bilen på den modulære elektriske plattformen (MEB). Bilen skal bygges og selges i Europa, men senere også i Kina og USA.
– På denne måten skalerer vi MEB-plattformen for hele verden, og skaffer det bedriftsøkonomiske grunnlaget for suksessen til ID.-familien vår, forsetter Brandstätter.

Holder tidsplanen
Styremedlem i Volkswagen med ansvar for e-mobilitet, Thomas Ulbrich, forteller at Volkswagens endring mot e-mobilitet går helt etter tidsplanen:
– Produksjonsstarten av ID.4 nå, med tanke på de store samfunnsutfordringene de siste månedene, er en uvanlig stor prestasjon. Jeg berømmer og takker derfor hele laget til Volkswagen i Sachsen, og alle medlemmene av ID.-teamene. Der hvor det for kort tid siden ble bygget forbrenningsbiler, ruller allerede den andre modellen i ID.-familien av samlebåndet, sier Ulbrich.
Se sendingen fra produksjonsstarten til ID.4 her
Investert 1,2 milliarder euro i ny fabrikk
Fabrikken i Zwickau spiller en nøkkelrolle i systemendringene mot elektrisk mobilitet: For første gang er en stor bilfabrikk bygget helt om til bare å produsere elektriske biler. Volkswagen har investert 1,2 milliarder euro i dette, og all ombygging blir ferdigstilt før utgangen av året, helt etter planen.
2021 blir det første helelektriske produksjonsåret i Zwickau. Da skal det produseres rundt 300 000 biler på MEB-plattformen. Fabrikken blir dermed den største og mest høytytende elbilfabrikken i Europa, og inntar en ledende rolle i endringene Volkswagen gjennomfører over hele verden.
Også i andre deler av verden forberedes nemlig produksjonen av e-SUV-en i høyt tempo. Fabrikken i kinesiske Anting er allerede i gang med forserieproduksjon, og i Chattanooga starter produksjonen av ID.4 i 2022.
Forsmak på den første elektriske SUV-en fra Volkswagen
ID.4 er basert på den nye, helelektriske plattformen fra Volkswagen – MEB. Den er bygget som en elbil fra bunnen, slik at fordelene den elektriske fremdriften gir kan utnyttes fullt ut. Med et skalerbart batterisystem, oppnår ID.4 rekkevidder på over 500 km (WLTP). I tillegg får bilen mye plass innvendig.
Ved lansering blir SUV-en bakhjulsdrevet, men elektrisk firehjulsdrift kommer også. Plasseringen av batteriet i sandwich-konstruksjonen under gulvet gir et lavt og dermed kjøredynamisk gunstig tyngdepunkt, og jevn vektfordeling mellom akslene.
Cockpiten til den elektriske SUV-en er klart strukturert og konsekvent digitalisert. Betjeningen gjøres i stor grad med berøringsflater og intuitiv stemmestyring.
ID.4 blir produsert karbonnøytralt
ID.4 er en viktig milepæl for Volkswagen på veien mot å nå klimamålene i Paris-avtalen: Innen 2050 skal konsernet være helt CO2-nøytralt. På samme måte som søstermodellen ID.3, setter også ID.4 en ny standard for bærekraftig bilproduksjon: Produksjonen i Zwickau er CO2-nøytral, slik at bilene blir overlevert til kundene uten CO2 fotavtrykk. Den energikrevende batteriproduksjonen blir for eksempel gjort 100% med strøm fra fornybare kilder.
