I august endte elbilandelen i nybilsalget på 52,8 prosent. I privatmarkedet er elbilandelen på hele 72,9 prosent for august, mens i leasing- og firmabilmarkedet er den på beskjedne 30,6 prosent.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

– Selvfølgelig er det bra at godt over halvparten av alle nye biler som selges er elbiler, men resultatet kunne vært mye bedre dersom biler med utslipp ikke hadde hatt kraftig momsrabatt i leasingmarkedet, understreker Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Elbilen konkurrer dårlig mot leasingbiler

Leasing- og firmabilmarkedet utgjør om lag halvparten av personbilmarkedet i Norge. Norsk elbilforening mener det er viktig at regjeringen tar tak i at de fleste fossile biler i realiteten betaler under halv moms når de leases. I tillegg har ladbare hybrider svært lav engangsavgift. Resultatet er at elbilen konkurrerer dårlig i leasing- og firmabilmarkedet.

– Forbrukere som kjøper nye biler, har nå tatt steget og velger elbil. Nå er det viktig at også næringslivet går over på nullutslipp, sier Bu.

Elbilandelen på nesten halvparten i 2020

Hittil i år ligger elbilandelen i nybilsalget på 48,4 prosent. Stortinget har satt som mål at fra 2025 skal alle nye biler som selges være nullutslippsbiler. Norsk elbilforening maner norske myndigheter til å sikre momsfritaket for elbil lenge nok, og søke ESA om å forlenge perioden med tre nye år.

– I stedet for å diskutere hvordan elbilfordelene skal fases ut, er det viktig at politikerne nå står løpet ut. I realiteten er 9 av 10 biler på norske veier bensin- og dieselbiler, det må de ikke glemme, slår Christina Bu fast.