Utlevering av de første kundebilen blir fra starten av 2021.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
– ID.4 er den perfekte familiebilen som vi virkelig ser fram til å lansere i Norge, med utlevering av de første kundebilene fra januar 2021. Volkswagens første fullelektriske SUV er som skapt for norske forhold med lang rekkevidde, fleksibilitet med god plass, hengerfeste og takrails, sier Edvardsen-Eibak.
Viktige fakta:
- Volkswagen ID.4 med verdenspremiere den 23. september
- Åpner for bestilling av to eksklusive lanseringsmodeller med bakhjulstrekk: ID.4 1ST og ID.4 1ST Max
- Begge lanseringsmodellene vil få et batteri på 77 kWh netto, og rekkevidde på inntil 496 km for ID.4 1STog inntil 487 km for ID.4 1ST Max (WLTP)
- Første kundeleveringer fra januar 2021
- Åpner for forhåndsbestilling av en modell med firehjulstrekk
Priser
Dette blir prisene for ID. 4
- ID.4 1ST Kr. 426.900,-
- ID.4 1ST Max Kr. 509.500,-
Prisene er inkludert frakt- og leveringsomkostninger, levert Volkswagen-forhandler i Oslo.
– I tillegg åpner vi også for forhåndsbestilling på volkswagen.no av en sporty toppmodell med mer effekt og firehjulstrekk, sier Harald Edvardsen-Eibak. Denne vil vi åpne for salg av våren 2021, og den vil leveres fra sommeren 2021, tilføyer Edvardsen-Eibak.
ID.4 1ST-modellene
Begge lanseringsmodellene er basert på ID.4 Pro Performance. De har en motoreffekt på 204 hk (150) kw, og et batteri med 77 kWh netto energilager. ID.4 1ST kan lynlades med inntil 125 kW effekt, noe som gjør at kundene kan øke rekkevidden med 320 km på ca. 30 minutter (WLTP). Senere vil det komme en ID.4-modell med rekkevidde på inntil hele 520 km (WLTP).
Nye Volkswagen ID.4 er en sann allrounder med stor plass, lang rekkevidde – og takrails og tilhengerfeste som standard på ID.4 1ST-modellene.
ID.4 har en lengde på 4 584 mm. Bredden er 1 852 mm, og høyden er 1 631 mm. En akselavstand på 2 771 mm gir svært god plass innvendig.
ID.4 1ST står på 20-tommers hjul i «Drammen»-design, og «Exterior Style»-pakken med mørke ruter bak gir et slående inntrykk på veien. Forsetene og multifunksjonsrattet har oppvarming, og ambientebelysningen kan velges i 30 ulike farger. Pedalene i rustfritt stål har play- og pausedesign, mens rattet har «1ST»-logo. Et ryggekamera gir hjelp til manøvrering. Tosoners klimaanlegg og oppvarmet frontrute gir helårskomfort.
Navigasjonssystemet «Discover Pro» og fire USB-porter er standard i ID.4 1ST. Det er også en rekke viktige assistentsystemer: «Front Assist», «Adaptive Cruise Control» og «Lane Assist». Annet viktig standardutstyr i Norge er en varmepumpe, som både varmer og kjøler kupeen effektivt – og tilhengerfeste.
ID.4 1ST Max.
I tillegg til alt utstyret som er standard på ID.4 1ST, vil ID.4 1ST Max være utstyrt med nær sagt hele tilbehørskatalogen som standard. Utvendig inkluderer det «LED matrix»-hovedlys, «3D LED»-baklys og 21-tommers «Narvik» felger. Disse understreker bilens atletiske natur, sammen med den progressive styringen og adaptivt understell (DCC). Listen mellom hovedlysene og i dørhåndtakene er belyst.
Standardutstyret inkluderer elektrisk seteregulering, panoramatak, 3-soners klimaanlegg og elektrisk betjent bakluke med «Easy Open & Close». ID.4 1ST Max kutter heller ingen svinger når det kommer til betjening, «connectivity» og assistentsystemer: «Augmented reality head-up display», 12-tommers touchskjerm, «Komforttelefon med induksjonslading», «Travel Assist, «Side Assist» og «Emergency Assist» er alt sammen standard.
Begrenset antall
Begge lanseringsmodellene er begrenset til et totalt antall på 27 000 biler. Når de er utsolgt, vil de bli etterfulgt av ferdigspesifiserte modeller. Disse har samlet det mest populære utstyret på markedet i pakker. Dette vil gjøre valgmulighetene enda mer oversiktlig for kundene, og fabrikken i Zwickau vil kunne bygge bilene raskt, for hurtig levering.
