Visjon blir til virkelighet når konseptbilen kjent som BMW iNEXT blir til den helelektriske SUV-en BMW iX. Det teknologiske flaggskipet ruller inn på norske veier høsten 2021 – proppet med ny og innovativ teknikk og en rekkevidde på over 600 km.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

BMW iX er den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller. BMW iX er ene og alene utviklet for en helelektrisk drivlinje.

– BMW iX er vår neste store milepæl og overtar på mange måter stafettpinnen etter BMW i3. Der BMW i3 banet vei for bærekraftig elektrisk mobilitet i 2013, tar BMW iX denne arven videre med nye dimensjoner, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Karakteristisk design

Uttrykket er minimalistisk, med både kjente og nye BMW-linjer. Dimensjonene er gjenkjennelige, men proporsjonene er mer kraftfulle. BMW iX er omtrent like lang og bred som en BMW X5, like høy som en BMW X6 og ruller på samme hjuldimensjoner som en BMW X7 (21″ eller 22″).

Frontlyktene, i full LED, er de smaleste i BMWs historie. Om ønskelig leveres de også med laserlys med matrix-funksjon for fjernlysene. Den prominente, lukkede grillen er koblingen mellom BMWs historie og nye elektriske fremtid. Den har også fått ny funksjonalitet i form av et «intelligenspanel» som inneholder radarfunksjoner og andre sensorer.

Klar for 5G-nett

BMW iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper. BMW iX er konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller. Det betyr at man også kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer enn hva som har vært mulig frem til nå.

Stor skjerm

Dashbordet preges av en stor, kurvet skjerm, «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3″ informasjonsskjerm og en 14,9″ kontrollskjerm. I midtkonsollen finner man den særegne girspaken og touchpanelet sammen med iDrive-hjulet til infotainmentsystemet.

Velger man å utstyre sin BMW iX med panoramasoltak, ser man opp på den største glassflaten som noen gang er montert i bil fra BMW Group. Skulle lysinnslippet bli for sterkt, så dempes det hele automatisk gjennom elektrokromagnetisk dimming.

Baksetepassasjerene nyter godt av den fraværende drivakseltunnelen som gir ytterligere bakseteplass, mens volumet i bagasjerommet er rundt 500 liter. Det er mulig å montere både takstativ og tilhengerfeste på nye BMW iX.

Over 600 km i rekkevidde

De to elektriske motorene, som er produsert uten bruk av sjeldne mineraler, sørger for full firehjulsdrift og leverer en samlet effekt på over 500 hk. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på under fem sekunder.

Høyspentbatteriet har en bruttokapasitet på mer enn 100 kWh, noe som gir BMW iX en rekkevidde på over 600 km i WLTP-syklusen.

Med ny ladeteknologi, kan BMW iX lynlade (DC) opp til 200 kW. Dermed kan batteriet lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter, mens en «lynlade-økt» på 10 minutter gir 120 km rekkevidde. Fra en 11 kW ladeboks, lades batteriet fra 0 til 100 prosent på mindre enn 11 timer.

På norske veier høsten 2021

Flere detaljer om BMW iX vil gjøres kjent i tiden fremover. Produksjonen starter i Dingolfing, Tyskland til sommeren, og de første bilene kommer til Norge til høsten, med lansering i november 2021

– Med BMW iX tar vi enda et markant steg videre i vår satsing på elektrisk mobilitet, med bærekraft og ren kjøreglede i høysetet. Helt siden vi viste konseptbilen for første gang har vi opplevd stor interesse. Derfor er vi glade for at vi allerede nå kan dele såpass mange detaljer i god tid før lansering. Vår ambisjon er at norske forhandlere kan begynne å ta imot bestillinger til våren, sier Marius Tegneby.

I 2023 vil BMW Group tilby 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten er helelektriske. Fra 2020 til 2021 utvides den helelektriske BMW i-familien fra BMW i3 til BMW iX3, BMW iX og BMW i4. Med andre ord vil BMW tilby fire vidt forskjellige elbiler i løpet av 2021.