I oktober endte elbilandelen i nybilsalget på 60,8 prosent. 

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

Elbilandel på over 50 prosent

Så langt i år ligger elbilandelen på 51,7 prosent.

I privatmarkedet er elbilandelen på hele 77,5 prosent for oktober, mens i leasing- og firmabilmarkedet er den på 41,1 prosent.

Norsk elbilforening feirer denne måneden sitt 25-årsjubileum i en tid der det er mye elbildebatt om veien videre for elbilsatsingen, og hvordan Norge skal klare å nå Stortingets mål om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025. Den debatten foregår i alle partier fram mot landsmøtene og vil nok fortsette i årene som kommer.

– Vi blir nok ikke arbeidsledige med det første. Nå blir det viktig å beholde differansen mellom elbiler og fossile biler både i innkjøp og bruk. Nøkkelen til elbilrevolusjonen ligger i at det lønner seg å ta miljøvennlige valg og det må ikke politikerne glemme, understreker Christina Bu.

Topp ti i oktober:

ModellTotaltOktober
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW4 4532 464
Nissan Leaf64 063725
HYUNDAI Kona9 027590
Mg Mg Zs Ev2 707581
Audi E-tron14 080534
Bmw I327 632400
POLESTAR Polestar 21 795351
Mercedes-benz Eqc 400 4matic2 862334
KIA NIRO2 263323
MAZDA MAZDA MX-30413315

Kilde: Elbilstatistikk.no

Må holde faste på målet

Bu mener det er viktig at politikerne holder fast på hva som er målet bak elbilpolitikken i de mange debattene som kommer i årene framover, som også ble slått fast i rapporten Klimakur, tidligere i år.

– Overgangen til elbiler er det viktigste tiltaket for å få ned klimagassutslippene fra veitrafikken. Nå kommer elbilene med firhjulstrekk, god plass og lang rekkevidde. Det trenger mange, og derfor vil elbilsalget i typiske distriktsfylker øke. Nå må hele Norge få være med på elbilsatsingen, uten at politikerne gjør det vanskeligere å ta grønne valg.

Foto: Volkswagen