I oktober endte elbilandelen i nybilsalget på 60,8 prosent.
Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker
Elbilandel på over 50 prosent
Så langt i år ligger elbilandelen på 51,7 prosent.
I privatmarkedet er elbilandelen på hele 77,5 prosent for oktober, mens i leasing- og firmabilmarkedet er den på 41,1 prosent.
Norsk elbilforening feirer denne måneden sitt 25-årsjubileum i en tid der det er mye elbildebatt om veien videre for elbilsatsingen, og hvordan Norge skal klare å nå Stortingets mål om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025. Den debatten foregår i alle partier fram mot landsmøtene og vil nok fortsette i årene som kommer.
– Vi blir nok ikke arbeidsledige med det første. Nå blir det viktig å beholde differansen mellom elbiler og fossile biler både i innkjøp og bruk. Nøkkelen til elbilrevolusjonen ligger i at det lønner seg å ta miljøvennlige valg og det må ikke politikerne glemme, understreker Christina Bu.
Topp ti i oktober:
Modell | Totalt | Oktober |
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW | 4 453 | 2 464 |
Nissan Leaf | 64 063 | 725 |
HYUNDAI Kona | 9 027 | 590 |
Mg Mg Zs Ev | 2 707 | 581 |
Audi E-tron | 14 080 | 534 |
Bmw I3 | 27 632 | 400 |
POLESTAR Polestar 2 | 1 795 | 351 |
Mercedes-benz Eqc 400 4matic | 2 862 | 334 |
KIA NIRO | 2 263 | 323 |
MAZDA MAZDA MX-30 | 413 | 315 |
Kilde: Elbilstatistikk.no
Må holde faste på målet
Bu mener det er viktig at politikerne holder fast på hva som er målet bak elbilpolitikken i de mange debattene som kommer i årene framover, som også ble slått fast i rapporten Klimakur, tidligere i år.
– Overgangen til elbiler er det viktigste tiltaket for å få ned klimagassutslippene fra veitrafikken. Nå kommer elbilene med firhjulstrekk, god plass og lang rekkevidde. Det trenger mange, og derfor vil elbilsalget i typiske distriktsfylker øke. Nå må hele Norge få være med på elbilsatsingen, uten at politikerne gjør det vanskeligere å ta grønne valg.
Foto: Volkswagen
