Neste høst ruller de første BMW iX rundt på veiene her til lands med norske eiere bak rattet. Før den tid har BMW iX allerede vært på norgesbesøk. Igjen. Og igjen.

Meld deg på elbilnyheter.no sitt nyhetsbrev for ukas beste saker

I begynnelsen av november avduket BMW for første gang sitt nye teknologiske flaggskip – og visjonen BMW iNEXT ble til virkelighet med navnet BMW iX.

Før serieproduksjonen av BMW iX starter til sommeren, går prototypene nå gjennom de siste stresstestene. Under kalde og krevende forhold, testes ulike innstillinger og programmering av kjøre- og fjæringssystemene, de elektriske motorene, firehjulsdriften, ladeteknologien, høyspenningsbatteriene og varmestyringen.

Norge er et optimalt land for flere slike tester. To av prototypene til BMW iX har nettopp avsluttet nok en tur i det skjulte, denne gang til Nordkapp.

På Nordkapp for å lære
BMW har lang historie for å teste protoyper under arktiske forhold i Sverige, Finland og Norge. Under siste besøk, gikk turen fra øde, finske landeveier til Magerøya og velkjente Nordkapp. Selv om designen til BMW iX er gjort kjent, beholder prototypene kamuflasjen på helt frem til serieproduksjonen starter.

En viktig del av utholdenhets- og vintertesten til Nordkapp var den endelige innstillingen av det intelligente firehjulsdrift-systemet BMW xDrive og justeringen av det adaptive og akselspesifikke girmomentet, som i tillegg til stabilitet og trekkraft også optimaliserer effektiviteten i BMW iX. Målet er å oppnå et ekstremt lavt kombinert strømforbruk, mindre enn 21 kWh per 100 kilometer i WLTP-testsyklusen.

BMW iX er den første modellen basert på en ny, modulær og skalerbar arkitektur for fremtidens modeller fra BMW Group – utviklet fra grunnen av for ren elektrisk mobilitet. De to elektriske motorene, som er produsert uten bruk av sjeldne mineraler, sørger for full firehjulsdrift og leverer en samlet effekt på over 500 hk. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på under fem sekunder.

Høyspentbatteriet har en bruttokapasitet på mer enn 100 kWh, noe som gir BMW iX en rekkevidde på over 600 km i WLTP-syklusen. Med ny ladeteknologi, kan BMW iX lynlade (DC) opp til 200 kW. Dermed kan batteriet lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter, mens en «lynlade-økt» på 10 minutter gir 120 km rekkevidde.

Til Holmenkollen i mars
BMW har et stort engasjement i en rekke ulike vinteridretter og er blant annet tittelsponsor av verdenscupen i skiskyting (BMW IBU World Cup Biathlon). I Norge er det norske skiskytterlandslaget blant BMWs fremste ambassadører gjennom et mangeårig samarbeid.

Som en del av 2020/2021-sesongen, følger BMW iX verdenscupen rundt om på ulike destinasjoner. Til avslutningen av verdenscupen i Holmenkollen i mars, får skiskytterne selskap av BMW iX ved standplass.

Lansering i november
Flere detaljer om BMW iX vil gjøres kjent i tiden fremover. Produksjonen starter i Dingolfing, Tyskland til sommeren, og de første bilene kommer til Norge til høsten, med lansering i november 2021.

– Med BMW iX tar vi et markant steg videre i vår satsing på elektrisk mobilitet, med bærekraft og ren kjøreglede i høysetet. Helt siden vi viste konseptbilen for første gang har vi opplevd stor interesse. Vår ambisjon er at norske forhandlere kan begynne å ta imot bestillinger til våren. I mellomtiden er det selvsagt gledelig å se at BMW iX allerede har blitt en norgesvenn, sier Marius Tegneby.